Psykologikongressen 2018

Vår indre verden

Mann med luftballong som hode

Vår indre verden er fylt av forestillinger, følelser og bilder. Psykologi er vitenskapen om «vår indre verden», som er tema for psykologikongressen 6.-7. september.

Ikke minst har vi gleden av å by på faglige tungvektere som Emily Holmes og Steven Jay Lynn.

Emily Holmes er professor ved Institutt for klinisk neurovitenskap ved Karolinska Instituet (KI) og er i tillegg gjesteprofessor ved Oxford University. Hun leder forskningsgruppen «Emotional Mental Imagery Lab (EMIL) for psychological treatment development» ved KI. Gruppen kombinerer perspektiv fra både klinisk psykologi, eksperimentell psykologi og nevrovitenskap med et fokus på å forstå hvordan mentale bilder henger sammen med psykisk helse. Kunnskapen om mentale bilder har forskningsgruppen brukt for å utvikle nye psykologiske behandlingsformer for blant annet flyktninger og asylsøkere som plages med PTSD.

Stephen Jay Lynn er professor ved Department of Psychology at Binghampton University. Han har publisert over 360 artikler og bokkapitler, og vært redaktør på utallige bøker. Hans forskningsinteresser spenner over temaer som dissosiasjon, hypnose, traumer, hukommelse og hvordan skille vitenskap fra pseudovitenskap. Han har tidligere vært president for The Hypnosis Division i APA og har i særdeleshet mange års erfaring i bruken av hypnose i rettpsykologiske og kliniske sammenhenger.

Gå til påmelding

Blant øvrige bidragsytere i plenumsalen:

• Vigdis Hjorth, forfatter
  • Bergljot Gjelsvik: Selvskading, suicid og forestillingsbilder
  • Henrik Børsting Jacobsen: Hvordan forklare det medisinsk uforklarte?
  • Ivar Frønes: Oppvekst i høyterskelsamfunnet - Samspillet mellom muligheter, risiko og intervensjon
  • Ragnhild Bang Nes: Livskvalitet som målskive
  • Trude Havik: Skolens rolle i møte med skolevegring
  • Cecilie Schou Andreassen: Ikke-kjemisk avhengighet

Stikkord for symposiene er:

• Er seksualitets- og kjønnsmangfold friskmeldt nå?
  • Mestringskurs for ungdom (DU): Innhold, evaluering og rekruttering
  • Vedvarende plager etter lette hodeskader
  • Etisk refleksjon
  • Prokrastinering
  • Mobbing i arbeidslivet: Risikofaktorer og håndtering i den enkelte virksomhet
  • Lederutvikling; bortkastet tid eller nyttig?

Vi tilbyr deg to dager som veksler mellom «state of the art»-presentasjoner og praksisnære symposier og foredrag. Velkommen!