Torleiv Odland til minne

Tidligere fagsjef i Norsk psykologforening, Torleiv Odland, døde fredfullt 5. mai, etter et langt sykeleie.

Familie og venner rakk akkurat å feire 75-årsdagen sammen med ham før han måtte forlate hjemmet for godt, med innleggelse på sykehus og sykehjem.

For Torleiv var psykologien hans store lidenskap og han har satt mange spor etter seg i profesjonen. Han har vært tilknyttet Institutt for Psykoterapi og SEPREP . I 25 år var han en skattet veileder for kolleger ved flere avdelinger ved psykisk helseinstitusjoner i Norge og Danmark. Samtidig var han ansatt ved Dikemark sykehus og i Psykologforeningen. Han har hatt egen privatpraksis i neste hele sin yrkesaktive karriere.

I 1990 ble Torleiv ansatt som fagsjef i Psykologforeningen. Dermed ble han en viktig medspiller i en tid da profesjonen ekspanderte i Norge. Han var spesielt en aktiv pådriver for kvalitetssikrende tiltak innen testfeltet, fagetikken og veiledning. Han var initiativtaker og sentral i oppbyggingen av det to-årlige veilederprogrammet som Psykologforeningen forvalter. Internasjonalt deltok han i løpet av årene, i flere komiteer i den europeiske sammenslutningen av psykologorganisasjoner (EFPA) og deltok i det tidlige arbeidet med å få etablert EuroPsy . Torleiv var også drivkraften i et hjelpeprogram som Psykologforeningen startet i samarbeid med foreningen i Zimbabwe. Etter hvert fikk han et stort og betydelig nettverk både nasjonalt og internasjonalt. Som den kloke, kunnskapsrike, lyttende og, ikke minst, arbeidsomme mannen han var, ble det svært mange, som satte pris på samarbeidet, kollegialiteten og vennskapet hans.

Torleiv var en arbeidsnarkoman, - i positiv betydning.  Da «ungene» var ute av redet, og han, sammen med sin kjære Tove, besluttet å satse fullt på sine interesser, gikk han virkelig fullt inn. Etter en syv-åtte timers arbeidsdag, som startet etter noen harde runder med squash, gikk han over til privatpraksisen som varte til langt på kveld. Fem timers søvn så ut til å holde for ham.

Og slik var det det inntil han dessverre ble rammet av Parkinsons sykdom. Han måtte innse at arbeidskapasiteten ble dårligere og gikk av som fagsjef i ved slutten av 2004, og over i stilling som seniorrådgiver. I flere år fremover vurderte han hvorvidt han skulle få gjennomført en dyp hjernestimulerings operasjon. Da han tilslutt bestemte seg for operasjon, var han klar over risikofaktorene. Bevegelsesforstyrrelsene forsvant i noen grad, men det skulle vise seg at operasjonen fikk negative følger, og han ble tiltagende dårligere. Etter en lang sykemeldingsperiode begynte han å jobbe noe, men måtte innse at han ikke kunne arbeide lenger. I november 2011 pensjonerte han seg.

Torleiv var en mann som sjelden brukte store ord. Han trengte det ikke. Når han snakket lyttet vi til hva han sa. Vi leste det han skrev, og vi så hva han fikk til. For det vil vi alltid huske ham.

Takk Torleiv.

På vegne av Psykologforeningen, Sverre L. Nielsen, seniorrådgiver