Tanker og følelser på timeplanen

Elever i 9B som er opptatt av psykisk helse. Fra venstre Musa Sanyang, Markus Reistad, Iman Elouamari, Caelina Michelsen og Omar Haddoui
Elever i 9B som er opptatt av psykisk helse. Fra venstre Musa Sanyang, Markus Reistad, Iman Elouamari, Caelina Michelsen og Omar Haddoui

– Det beste tipset for god psykisk helse? 
– Henge med venner, sier Musa Sanyang . – Se på filmer, sier Caelina Michelsen.

Sammen med resten av klasse 9 B på Bjøråsen skole på Romsås har de to 14-åringene nettopp vært gjennom en formiddagsøkt med Tor Amund Voll Storaas og Karoline Mathilde Myhren.

"

Det er helt normalt at livet går veldig mye opp og innmari mye ned. Særlig når du er ung

"

Tor Amund Voll Storaas og Karoline Mathilde Myhren

Tor Amund Voll Storaas og Karoline Mathilde Myhren

Tor Amund og Karoline er to av til sammen 55 psykologistudenter som det siste året har undervist ungdomsskoleelever i Oslo-området i psykisk helse. Undervisningen er utviklet av Psykologistudentenes opplysningsarbeid for unge (POFU)  i samarbeid med  Mental Helse Ungdom.

Undervisningen handler om kroppen vår, men altså ikke om tarmer og bein denne gangen. Skoletiden er inne for å snakke om følelser og tanker og hvorfor vi noen ganger handler som vi gjør.

Om at det er helt normalt at livet går veldig mye opp og innmari mye ned. Særlig når du er ung.

Se videoen

Tips til god psykisk helse

Noe av det gøyeste er tipsstafetten: Tre lag konkurrerer om å komme med flest forslag til hva som er bra for den psykiske helsa. Post-it lappene lyser om kapp fra tavla. For psykisk helse er jo ikke noe vi har bare når vi har det shit.

– Psykisk helse er noe vi har alle sammen, hele tiden. Og da er det greit å bli kjent med den og vite hva vi kan gjøre for å ta vare på den. Noen triks vi kan benyttet hvis vi for eksempel er litt stressa, forklarer Karoline og Tor Amund.

Nok søvn er lurt. Det har forskere funnet ut. Og å trene og være grei mot noen; være en god venn. Og ikke minst: Være grei mot seg selv.

"

Psykisk helse er jo ikke noe vi har bare når vi har det shit

"

Kjent med hele kroppen

– Skal vi klare å være hyggelige mot andre, må vi begynne med å være hyggelige mot oss selv. Det styrker det psykiske immunforsvaret, sier de to studentene.

De har nettopp bedt elevene lage en huskeliste til seg selv over hva de er gode til.

– Legg den i ranselen og plukk den fram en dag det går litt trått, råder de.

Gjennom samtaler, gruppearbeid, lek og korte, praktiske øvelser får elevene hjelp til å bli kjent med hele kroppen – ikke bare den fysiske delen av den. For hva er egentlig følelser? Hva kan vi bruke dem til, og hvordan skiller de seg fra tanker?

Les også

Viktigere enn algebra

For 9 B´s kontaktlærer Soufian Hamoud, er det liten tvil om at temaet psykisk helse hører naturlig hjemme i undervisningen.

Soufian Hamoud

Soufian Hamoud

– Å utvikle elevenes menneskelige egenskaper er kanskje det viktigste skolen kan hjelpe dem med. Å lære dem å omgås og samarbeide med andre, også med folk de ikke liker. Da må de først lære å kjenne seg selv. Det er enda viktigere enn algebra, smiler Hamoud som selv underviser i matte.

Sosiallærer Maja Dukic Sandven har de siste årene sett en økning i antall elever som sliter med psykisk uhelse.
– De har høye krav til seg selv, sliter med angst, forteller at de er stressa. Behovene er større enn det helsesøster og skolepsykolog klarer å ta unna. Kunnskapsbehovet er stort, og vi tror psykologistudentenes undervisning kan gjøre en forskjell. Nå melder flere elever enn før om klassekamerater som trenger hjelp, og da kan vi komme tidligere inn, sier hun.

Sandven sier at motviljen kan være stor hos foresatte mot å innrømme at datteren/ sønnen trenger hjelp av psykolog.

– Det er tabubelagt å ha psykiske helseproblemer. Noen vet ikke hva en psykolog er. Desto viktigere er det at elevene får tilpasset kunnskap, sier hun.

Forebyggende effekt

Initiativtagerne, Vilde Vollestad og Joakim Ebeltoft, understreker at det er normalpsykologien som står i sentrum i undervisningen.

"

Kunnskapsbehovet er stort, og vi tror psykologistudentenes undervisning kan gjøre en forskjell

"

– Det handler om å akseptere at det er normalt å streve litt av og til uten å bagatellisere at det kan oppstå situasjoner der vi trenger hjelp. Men vi trener ikke elevene i å lete etter symptomer, sier de.

–  Vi tror at undervisning som dette til syvende og sist kan bidra til å forebygge psykiske helseproblemer blant unge. Studentene får viktig trening i å formidle et viktig kunnskapsområde på en måte som er tilpasset ungdom, sier de.

Vilde Vollestad og Joakim Ebeltoft

Vilde Vollestad og Joakim Ebeltoft

De er selv studenter ved profesjonsstudiet i psykologi i Oslo og deltidsansatt i Mental Helse Ungdom for å koordinere undervisningsprosjektet som er kvalitetssikret av erfarne fagfolk. Ideen fikk de blant annet fra Medisinernes seksualopplysning (MSO), et tiltak der legestudenter underviser skoleelever i seksualitet.

Stor respons

Du må studere psykologi, enten ved masterutdanningen eller profesjonsstudiet, for å få undervisningsoppdrag av POFU. Innsatsen er basert på frivillighet, og studentene får opplæring før de slipper til i klasserommene.

Responsen fra Oslo-skolene har vært enorm. Innen årets utgang har rundt regnet 1800 elever i 76 ungdomsskoleklasser hatt psykologistudenter på besøk. Tilbakemeldingene viser at 85 prosent av elevene mener undervisningen er fra «veldig bra» til «litt bra».

POFU har foreløpig midler til drift ut 2018 gjennom Extrastiftelsen. Ebeltoft og Vollestad håper alle landsdeler med universiteter som underviser i psykologi, på sikt kan tilby tilsvarende programmer.

Emneord: skole

Share |
Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ Publish - Om informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.