Større forutsigbarhet for utenlandsstudenter

Psykologforeningen vil ha større forutsigbarhet for utenlandsstudenter. Utdanninger i EØS-området som møter norske krav, bør kunne forhåndsgodkjennes.

Stadig velger flere å studere psykologi i utlandet, og tilbudet er økende. Rune Frøyland, visepresident i Norsk psykologforening, mener utviklingen krever større forutsigbarhet og bedre kvalifiseringsløp for utenlandsstudenter:

– Alle som blir autorisert må ha kunnskap og ferdigheter som kreves for å jobbe som psykolog i Norge. Det handler om å stille krav til faglig forsvarlighet og pasientsikkerhet.

– Dessverre er situasjonen for utenlandsstudier per i dag uoversiktlig, både for autorisasjonsmyndighetene og studentene.

"

"

Forhåndsgodkjenning

Frøyland varsler at dette er et område Psykologforeningen kommer til å jobbe for i tiden fremover. I et policydokument om utenlandsutdanning , har Psykologforeningen følgende forslag:

• Autorisasjon som psykolog i Norge er en garanti for tilegnet kunnskap og ferdigheter på et nivå som gir grunnlag for å arbeide selvstendig, slik psykologer gjør i Norge.
  • Europeiske utdanningsinstitusjoner som tilstreber psykologutdanning på norsk nivå må kunne ha en akkrediteringslignende prosess i forkant.
  • Utdanninger i EØS-området, som møter norske krav, bør kunne forhåndsgodkjennes.
  • Lisensordningen skal ta hensyn til de faktiske kunnskapene og ferdighetene kandidatene mangler. Lisensperioden må tilpasses den enkelte, slik at kandidaten får tilstrekkelig kompetanse til å oppnå autorisasjon.
  • Godkjenningsmyndighetene må i vurdering av utenlandsutdanningene benytte hele lovens adgang til tre års kvalifiseringsperiode.

Grundigere kartlegging

Tiltakene kan medføre store endringer for godkjenningsmyndighetenes arbeid. Frøyland mener dette ikke nødvendigvis betyr at autorisasjonsprosessen blir mer ressurskrevende:

– Tiltakene vil kreve at godkjenningsmyndighetene gjør et grundigere kartleggingsarbeid enn i dag. Samtidig vil autorisasjonsarbeidet bli enklere, med mindre ressurskrevende prosesser i etterkant. Det viktigste er at utenlandsstudentene får større forutsigbarhet, slik at de med trygghet kan velge en utdanning i utlandet og senere ha mulighet for å bli autorisert som psykolog i Norge, sier Frøyland.