Statsbudsjettet

Sterk appell om utenforskapets barn

Stortingsbygningen

Det var seksårige Emilie som spilte hovedrollen da Psykologforeningen ga sine budsjettinnspill til medlemmer av Stortingets helse- og omsorgskomite 30. oktober.

Visepresident i Psykologforeningen, Heidi Tessand, etterlyste en «kraftpakke» for psykiske helse på statsbudsjettet for 2018. Det gjorde hun ved å ta utgangspunkt i den høyst virkelig Emilie, som illustrerer at  sosioøkonomisk utenforskap kan ha en høy pris og at psykiske helseproblemer er den viktigste årsaken til at unge blir uføretrygdet. (Kilde: NAV).

• Emilie som gikk i første klasse og ikke kunne invitere barna i klassen hjem på bursdagen sin fordi moren hadde ikke råd til pølser og brus.
  • Som da hun var ni, måtte lyve om at hun hadde en kneskade for å forklare hvorfor hun ikke kunne begynne på skitrening fordi hun ikke hadde penger til utstyr.
  • Og som i løpet av skolekarrieren hadde såpass høyt fravær at hun til syvende og sist droppet ut av skolen og fikk psykiske helseproblemer.
Heidi Tessand

Les også

Høy pris

– Mennesker som Emilie, som faller utenfor fellesskapet tidlig, koster det norske samfunnet enorme summer i tapte skatteinntekter og uførekostander. Det må vi gjøre noe med, sa Tessand før hun presenterte Psykologforeningens liste med punkter for en psykisk helsepolitikk som monner:

• Tverrfaglige team i alle kommuner
  • Sikker finansiering for psykologer i kommunene
  • Kompetanseløft på psykisk helse for alle som jobber i barnehager og skoler
  • Et styrket barnevern
  • Realisering av den gylne regel i spesialisthelsetjenesten

Etterlyste kraftpakke

Tessand, som hadde fagsjef Andreas Høstmælingen som bisitter, minnet om at virkemidler som forebygging og helsefremming har bred støttet i Stortinget.

– Fanger vi opp Emilie før hun faller ut, kan hun bidra på lik linje med andre skatteytere. Og vi trenger at alle er med. Bruk budsjettprosessen til å lage det krafttaket for den psykiske helsen som dere snakket om i valgkampen, appellerte Tessand.

Emneord: barn og unge

Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ PublishPersonvern