Kan reservere seg mot Legelisten.no

Kvinne med avvisende hånd

Helsepersonell skal heretter kunne reservere seg fra å bli vurdert på Legelisten.no. Det er resultatet etter et vedtak i Datatilsynet.

Christian Zimmermann

– Psykologforeningen har fått flere henvendelser fra medlemmer som har opplevd det som belastende å bli veid og målt på en anonym side uten å få anledning til å ta til motmæle. Derfor er vi godt fornøyde med Datatilsynets beslutning , sier Psykologforeningens forhandlingssjef Christian Zimmermann.

Datatilsynets vedtak innebærer også at Legelisten.no  må slette personopplysninger.

På  Leglisten.no kan det publiseres anonyme vurderinger av blant andre helsepersonell i spesialisthelsetjenesten. På bakgrunn av vurderingene rangeres helsepersonell opp mot hverandre.

Datatilsynet skriver på sine nettsider at de har mottatt mange henvendelser fra helsepersonell som føler at siden ikke balanserer hensynet til ytringsfrihet og hensynet til personvern på en god nok måte. Datatilsynet har derfor kommet fram til at helsepersonell må gis reservasjonsrett for bedre å ivareta personvernet.

Legelisten.no kan klage på vedtaket innen tre uker. Personvernnemnda vil da ta endelig stilling til saken.