Inviterte til møte om psykologi i skolen

Alf van der Hagen og Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Akademikerne

Alf van der Hagen og Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Akademikerne

Torbjørn Røe Isaksen tar gjerne et møte om hvordan psykologi kan integreres bedre i skolen.

Foran en stappfull møtesal under Arendalsuka inviterte ministeren de seks organisasjonene bak oppropet ”Boka som mangler” til møte om hvordan psykisk helse kan gis større rom i skolens læreplan.  

Bak oppropet står Rådet for psykisk helse, Mental Helse Ungdom,  Elevorganisasjonen, Norsk lektorlag, Norsk psykiatrisk forening og Norsk psykologforening.

Les også: Krever psykologi i skolen

Les kronikken: Psykologi må bli pensum

Møter statsråden

Røe Isaksen mener debatten om hva skolen skal undervise i først og fremst må ta utgangspunkt i lærernes kompetanse og mener det  er lite plass på en allerede trang timeplan.

– Før man snakker om å innføre nye fag, må kompetansen være på plass. Det er den ikke i dag, sa han.

Han åpnet likevel for at psykisk helse i fremtiden kan få en større rolle i fag som eksempelvis ”mat og helse”.

Nå fortsetter i første omgang debatten i regjeringskvartalet der de seks organisasjonene bak oppropet ble invitert til å møte statsråden på hans eget kontor.

Unngå sykeliggjøring

Adrian Lorentsson

Leder i Mental Helse Ungdom, Adrian Lorentsson var tydelig i sitt budskap om betydningen av at norsk skole må bli en pådriver for at elever lærer å bli bedre kjent med sin egne tanker og følelser og hvorfor man oppfører seg som man gjør.

– Hvis vi lærer hva som er normalt, unngår vi sykeliggjøring. Alle unge jeg møter med psykiske plager ønsker de visste mer om psykisk helse, sa han.

Lorentsson  mener det vil være lite plass for mobbing i en skole som setter psykisk helse på dagsordenen og at det forebyggende potensialet dermed ville være betydelig.

Lærer bedre når man trives

Flere av innlederne uttrykte liten forståelse for argumentet om at man må ta noe ut før noen nytt skal inn og var inne på at alle bidrag til god psykisk helse i skolen kan bidra til å effektivisere den øvrige undervisningen.

Leder i Rådet for psykisk helse, Tove Gundersen, sa det slik:

– Skal barna lære godt, må de ha det bra.

Emneord: forebygging

Share |
Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ Publish - Om informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.