Testdagen 2019

Hvordan identifisere talentene og få dem ombord?

Kvinne som jonglerer

Identifisering av talenter og «onboarding». Slik lyder stikkordene for Testdagen 2019 som i år går av stabelen 23. september. Velkommen!

Er det riktig slik forskning har vist at «de 20 prosent mest effektive medarbeiderne står for 80 prosent av organisasjonens verdiskapning» (Harvard Business Review)?

Og: Hvordan kan en bruke informasjon fra rekruttering og seleksjon til å gjøre innfasingen («onboarding») av nye medarbeidere bedre, slik at de lettere kan finne seg til rette og bli produktive i et nytt arbeidsmiljø? Disse spørsmålene er sentrale på Testdagen 2019 der noen av de beste fagfolkene deler sin kompetanse på området.

Meld deg på Testdagen 2019

What does high potential look like and can it be measured with psychometric tools? (David Lawton, Cubiks)

Å identifisere de som presterer godt er ikke det same som å identifisere de med talent. David Lawton utforsker hva talent er, hvordan medarbeidere med talent fremstår og hvordan testverktøy kan bidra til identifiseringen av talenter.

High Potentials - Are You Doing It Wrong? (Ryan Ross, Hogan)

Ryan Ross definerer hva som er talent, identifiserer 5 vanlige feil som blir gjort, og foreslår en metode for både identifisering og utvikling av talenter

Hvordan bruke kartleggingene i utvelgelsesprosessen til videre oppfølging? (Frode Dale, ledelsesrådgiver)

Når kontrakten er signert, faller de fleste aktørene ifra og kandidaten står bokstavelig talt alene i det krevende arbeidet med å finne seg til rette på ny arbeidsplass. Mye av det som blir kartlagt i utvelgelsesprosessene blir ikke brukt videre. Utvelgelsesprosessene bør derfor både gjøres om og brukes mer målrettet i den påfølgende innfasingen.

Fulfilling developmental promises (Elizabeth Solberg, BI)

Tema for denne presentasjonen er “den nye psykologiske kontrakten”, mellom den nyansatte og arbeidsgiver. Hvordan en kan oppfylle lovnader om utvikling som ofte blir gitt i en rekrutteringsprosess og hvorfor dette er viktig.

Fra praksisfeltet

Ved siden av disse fire hovedinnleggene har vi fått positive signaler fra noen sentrale aktører innen rekruttering og seleksjon om å komme med presentasjoner om hvordan de jobber meg identifisering av talent og innfasing: Manpower group, Isco group, Addecco.

Meld deg på Testdagen 2019

Om innlederne

David Lawton

Lawton is a business psychologist with 30 years’ experience in the field of talent assessment.  His career has spanned both public and private sectors and he has spent the last 20 years working as a consultant building and deploying talent assessment solutions across the full employee lifecycle.

Based in the UK he is a Chartered Psychologist and Member of the Chartered Institute of Personnel and Development.  In his current role he leads Cubiks’ global R&D efforts.

Ryan Ross

Ross has more than 20 years of experience across a wide range of industries. Ryan has developed and implemented large-scale, multilevel selection programs domestically and internationally, consulted with organizations on selecting people into new jobs, and on the use of personality-based and future-oriented job analysis.

In addition, he has vast experience in validating and defending the use of personality assessments in the pre-employment context.

Frode Dale

Dale har bakgrunn fra Forsvaret med befals- og krigsskolebakgrunn. Han tok der en spesialutdannelse innen leder- og organisasjonsutvikling. Han har siden 1998 drevet sitt eget konsulentfirma med fokus på førstegangsledelse og lederskifter. Han har skrevet flere bøker og en rekke artikler om disse temaene.

Frode har hele tiden vært opptatt av hvordan rekrutterings-prosesser i større grad bør henge sammen og har blant annet utfordret innholdet i DNV-sertifiseringen for rekrutteringspersonell.

Elizabeth Solberg

Elisabeth Solberg

Solberg is an Associate Professor in the Department of Leadership and Organizational Behavior at BI Norwegian Business School. For close to 10 years,

Dr. Solberg has been studying the way that individuals adapt to changes at work and proactively initiate changes that improve their job functioning and career prospects. Flexibility, adaptability, proactivity, and continued employability are core themes addressed in her research and teaching.

Emneord: ledelse