Enighet med Spekter om ny tariffavtale

Striden mellom Spekter og sykehuslegene om arbeidstid er endelig over. Partene er blitt enige om en ny tariffavtale.

Leder  i Akademikerne Helse, Rune Frøyland, sier han er svært lettet og glad for at det nå foreligger en avtale etter den langvarige og krevende uenigheten mellom Akademikerne og arbeidsgiverforeningen Spekter.

– Vi ser nå fremover og bygger videre på den avtalte enigheten. Jeg er svært takknemlig for alle som har bidratt med styrke til en løsning gjennom halvannet år siden meklingsbruddet i 2016, sier han til psykologforeningen.no.

Han påpeker at det er medlemmer som har stått i streik og medlemmer som har vært solidariske støttende, som fortjener honnør.

– Jeg vil takke fagforeningene som har gitt oss sterk støtte og våre sekretariatsansatte som har jobbet utholdende gjennom 18 måneder. Det er nå fremforhandlet en tilfredsstillende løsning som gir nødvendige beskyttende kollektive arbeidstidsordninger.

– Overordnet er det slått fast av Arbeidsretten at det er fagforeninger som skal råde over tillatelser og forsvarlighetsvurderinger ved store unntak fra arbeidsmiljøloven. Konflikten var nødvendig for å få dette på plass. Den inngåtte avtalen med gjennomslag for kollektive vernebestemmelser legitimerer den langvarige konflikten, sier Frøyland.