Vil ha eget fagutvalg for rettspsykologi

Psykologforeningen bør opprette et eget faglig utvalg for rettspsykologi og sakkyndighet. Det foreslår arbeidsgruppen som har lagt siste hånden på en rapport om rettspsykologisk praksis i Norge og hvordan foreningen kan bidra til å høyne kompetansen på området.

«Det finnes i dag ikke noe utvalg som håndterer spørsmål knyttet til sakkyndighet og rettspsykologi i Norsk Psykologforening. Et slikt utvalg kan besvare høringsforslag, fremstå som Psykologforeningens talerør utad i sakkyndighetsspørsmål og  (…..) utmeisle langsiktige strategier innenfor rettspsykologisk praksis», heter det i rapporten.

Last ned Psykologforeningens rapport om rettspsykologi.

Arbeidsgruppen, som har vært ledet av rettspsykolog Pål Grøndahl, foreslår også at det etableres egne kurs for sakkyndige innenfor feltene straffe- og erstatningsrett. Slike kurs eksisterer allerede på det barnefaglige området.

Rapporten beskriver utviklingen på det rettspsykologiske feltet og mandatet innenfor de ulike rettsområder der rettspsykologi har sin anvendelse.

Rapporten inneholder nøkkeltall for de ulike sakkyndighetsområdene barnevern, barnefordeling, strafferett etc., og sammenlikner rettspsykologien i Norge med den vi finner i de øvrige nordiske landene.

Den gir dessuten en oversikt over omfanget av undervisning på universitetene som tilbyr profesjonsstudium i psykologi

I tillegg til Grøndahl har arbeidsgruppen bestått av:

• Olof Götestam, psykolog, koordinator utdanningsprogrammet for barnefaglig sakkyndige
  • Annika Melinder, professor, psykologspesialist, medlem i Den rettspsykiatriske kommisjon
  • Anne Poulsson, spesialist i klinisk psykologi, tidligere leder av FOSAP
  • Kirsten Rasmussen, professor, psykologspesialist, medlem i Den rettspsykiatriske kommisjon
  • Jørgen Sundby, spesialist i nevropsykologi, lektor ved UiT
  • Inge-Arne Teigset, psykologspesialist, KPS, SIFER