TV-aksjonen

– Vi trenger større åpenhet om demens

– Årets TV-aksjon gir en kjærkommen anledning til å skape større åpenhet om demens, en sykdom som rammer stadig flere av oss. Åpenhet er en forutsetning for å kunne komme tidlig inn med riktig hjelp, sier Psykologforeningens president, Tor Levin Hofgaard.

Folkehelseprognosene viser at vi sakte, men sikkert går fra dagens nivå på 70 000 demente til det dobbelte i 2040. Men tabuer om demens blokkerer for kunnskap og informasjon og gjør at vi vegrer oss for å søke hjelp.

– «Alle» kjenner noen som er rammet. Ingen har garantier mot selv å bli syk, verken gammel eller ung. Men som tema er demens fortsatt skambelagt, påpeker Hofgaard.

Tor Levin Hofgaard. Foto: A.O. Hageberg

Tor Levin Hofgaard

Han tror årets TV-aksjon med slagordet «Ingen tid å miste» kan bidra til større åpenhet, og mener det står stor respekt av hvordan Nasjonalforeningen for folkehelsen har alminneliggjort en stor samfunnsutfordring som det er knyttet så mange fordommer til.

Hofgaard understreker behovet for å komme tidlig i gang med å utrede demenssykdom. Både for å utelukke annen sykdom og for at den som trenger det, både pasient og pårørende, skal få tilpasset hjelp og lære å leve med sykdommen.

Han minner om at depresjon forekommer hos hver femte demenspasient, men at det fortsatt er mange som verken får diagnose eller behandling for lidelsen.

– Mange av symptomene ved de to tilstandene overlapper hverandre. Det kan derfor være vanskelig å skille den ene lidelsen fra den andre. Det understreker hvor viktig det er med god kompetanse i eldreomsorgen, sier Tor Levin Hofgaard.

Emneord: eldre

Share |
Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ Publish - Om informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.