Psykologikongressen:

- Utenfor lyskasterne er massemorderen ingenting

Caroline Logan

- Regn med å høre mer fra Anders Behring Breivik. Han lever av oppmerksomhet. Utenfor lyskasterne er han ingenting. Det sier skotske Caroline Logan, en av Europas mest fremtredende forskere og klinikere innen feltet rettspsykologi. 31. august var hun hovedattraksjon under Norsk Psykologforenings nasjonale psykologikongress.

Logan har ledet den internasjonale foreningen for rettssakyndige (International Association of Forensic Mental Health Services ) og er ekspert blant annet på behandling av personer med narsissistisk og dyssosial personlighetsforstyrrelse. Kjennetegn er blant annet betydelig nedsatt samvittighet/skyldfølelse/anger, lav terskel for å la seg krenke, manglende ansvarlighet, impulsivitet og aggresjon. Uvanlig er heller ikke en holdning om at samfunnets regler, normer og lover ikke behøver å følges.

Sett utenfra, mener Logan massemorderen passer godt inn i deler av dette mønsteret.

Stort dilemma

Hun mener Norge står foran et dilemma: På den ene siden vil det være et nasjonalt behov for å bearbeide 22. juli-terroren gjennom kunst, litteratur etc.
- Samfunnet kan ikke ignorere hendelsen. Den må utforskes som en del av den nasjonale traumebehandlingen, sier Logan til psykologforeningen.no.

På den andre siden er det nettopp på den måten – ved fortsatt å gi massemorderen en plass i offentligheten – at prosjektet hans får næring. Han vil bli sett, nærmest for enhver pris, fremholder rettspsykologen.

- Vi nøytraliserer ham først når han blir gjort ”usynlig”. Dette er et dilemma vi antageligvis må leve med, sier hun.

God fengselsledelse

Nå når han er dømt til et langt liv bak murene, mener hun en av de største utfordringene vil bli god ledelse og god organisering av fengselsavdelingen som har ansvaret for ham.
- Det trengs et meget strukturert opplegg rundt Breivik og en erfaren og stødig fengselsledelse for at han ikke skal oppleve at han klarer å styre og prege omgivelsene. Blir det kaos og usikkerhet rundt ham, vil det reflektere hans patologi, mener hun.

Av samme grunn advarer hun politikere mot å gjøre behandlingen, av Breivik, soningsforhold etc., til et politisk debattema.

- Det vil bare tilfredsstille behovet han har for oppmerksomhet, sier hun.