Tvangstanker for åpen scene

Bjarne Hansen. Foto: TV3

Obsessive Compulsive Disorder (OCD) som TV-show i prime-time åtte onsdager på rad? Enda en omdreining på reality-karusellen? Det manglet ikke på motforestillinger da psykolog Bjarne Hansen og hans kolleger ville lage TV-serie om tvangslidelser.

Men én uke etter premieren på TV3s ”Psyk forandring” er det ennå ingen som har forsøkt å bannlyse Hansen fra det gode fagfellesskap. ”Positivt at det går an å snakke om slike ting på såpass ryddig måte”, lyder gjennomgangsmelodien etter premieren, både fra mange pasienter, pårørende og kolleger.

Den største utfordringen nå er å håndtere alle henvisningene i kjølvannet av serien. Akkurat det var han forberedt på. Allerede i 2009 var han på lufta med en dokumentar om OCD, den gang på TV2. Da gikk det ikke lang tid før telefonen på Østmarka ved St. Olavs Hospital i Trondheim gikk varm av oppringninger fra mennesker som trengte råd og hjelp.

Økt bevissthet om lidelsen og at mange i etterkant har våget å oppsøke hjelp ga grunnlag for refleksjonene som ligger bak avgjørelsen om å stille seg til disposisjon for serien som gikk på lufta 18. januar og avsluttes i midten av mars.

Livshemmende

”Psyk forandring” viser det store mangfoldet av, og ikke minst det livshemmende potensialet til tvangslidelser. Vi møter de åtte hovedpersonene hjemme og mens de får behandling. De har mistet jobb, kjæreste, venner fordi tvangshandlingene stjeler tid og tretter dem ut. På Østmarka behandles de ved hjelp av eksponering med responsprevensjon (ERP) som har effekt på mellom 60 og 75 prosent av pasientene.

Behandlingen går i korthet ut på gradvis å konfrontere pasientene med det de frykter mest samtidig som pasientene ikke skal utføre tvangshandlinger for å nøytralisere angst og ubehag.

"Ikke show"

Hansen kaller serien en ”dokumentar”. ”Show” eller ”reality” mener han er lite dekkende.

– Vi som er behandlere har hatt styringen på behandlingen. Vi ønsket å unngå enhver form for iscenesettelse og fremmedgjørende dramaturgi. Det som blir vist, er det som faktisk skjer ved avdelingen og det er faglig begrunnet. Deltakerne får ordentlig behandling, og det er det vi ønsker å vise, sier han og trekker paralleller til dokumentarserier fra somatiske sykehus.

Vetorett

I kontrakten med produksjonsselskapet står det svart på hvitt at behandlerne skulle få se gjennom programserien før den gikk på lufta. Hvis resultatet ble opplevd som spekulativt eller behandlerne vurderte at pasientene på noen som helst måte ikke ville være tjent med resultatet, ville de ha rett til å vende tommelen ned.
– Det var et absolutt krav, forteller Hansen.

– Hva med angeren som kan melde seg på lang sikt, for eksempel hvis pasienten får barn som leter seg fram til gamle opptak på YouTube der pappa står med hendene i do?
– Det er en problemstilling vi har drøftet med de involverte. De har alle hatt lyst til å bli med. Det har ikke vært brukt noen form for overtalelsesstrategier eller press. De opplever at det er viktig det de gjør: Å informere om at det finnes gode behandlingstilbud for mennesker med OCD og at vi nå er i ferd med å bygge opp behandlingstilbud over hele landet ved hjelp av midler fra helsemyndighetene.

– Dette er ressurssterke mennesker, slik vi ofte ser at mennesker med OCD er, sier han.

Øyner håp

– Hva vil du si til dem som rister på hodet over at det må et TV-program til for å gjøre folk oppmerksom på at det finnes virkningsfull behandling for OCD?

– Vi ønsket å delta i dette dokumentarprosjektet fordi det gir en god mulighet til å vise hvordan en hverdag innen psykisk helsevern kan se ut. Vi håper at mange vil kjenne seg litt igjen i det pasientene beskriver, selv om de færreste er like hardt rammet, og at dette kan bidra til mindre tabu og skam knyttet til psykisk sykdom. Erfaringsmessig forventer vi også at et stort antall pasienter og pårørende øyner håp og nå søker hjelp. Dette har vært avgjørende, sier Hansen.

Landsomfattende tilbud

Selv er Hansen prosjektleder for et landsomfattende prosjekt som skal etablere OCD-team ved helseforetakene. 100 nye behandlere skal få opplæring. Akkurat nå jobber han sammen med professor Gerd Kvale, som har ansvaret for å bygge opp behandlingstilbudet i Helse Bergen.

Han tror oppmerksomheten som ble dokumentaren fra 2009 til del, har bidratt til å gjøre politikere og andre oppmerksom på problemstillingen slik at det nå blir iverksatt tiltak for å sikre pasientgruppen tilgang til dokumentert virksom behandling.

På TV3 onsdag kl 20:30.