Til stede der det trengs

Mats Larssen

Han er konserntillitsvalgt for helse Sør-Øst og kommende karakteranalytiker med faglig forkjærlighet for pasienter med alvorlige personlighetsforstyrrelser: Mats Larssen (35) fra Nord-Troms er psykologforeningen.nos nye blogger fra spesialisthelsetjenesten.

«Du begynner ikke i terapi hos Mats hvis du ikke har hatt en fot i grava de siste fem årene.» Sitatet er sakset fra en kollega og karakteriserer Larssens sterke engasjement for alvorlig traumatiserte pasienter. Engasjementet ble sådd i ham da han jobbet som miljøarbeider på en akuttpost. Han var skeptisk til mye av det pasientene ble utsatt for.

– Det var mye symptombehandling. Vi tok ikke helt innover oss at dette var mennesker med svært tunge opplevelser i bagasjen, sier han.

Døgnåpen linje

I sitt arbeid som kliniker ved Fredrikstad DPS har han markert seg med å ha døgnåpen telefonlinje. Alle pasientene har fått hans private mobilnummer med beskjed om ikke nøle med å ringe hvis de  trenger hjelp.

Det er en ikke helt vanlig praksis. Han er blitt advart , men mener selv han ha funnet gode begrunnelser for ordningen.
– Flere av pasientene mine balanserer på kanten av selvmord. Hvis en åpen telefon kan forhindre at folk tar livet av seg, er det verdt det, sier han.

De gangene han er utilgjengelig, fordi skal på ferie, drikker alkohol eller lignende, gir han beskjed.

«Jobber ikke i det hinsidige»

Han vet at det er kontroversielt det han gjør, og medgir at praksisen hadde vært vanskelig å gjennomføre hvis den hadde involvert familiemedlemmer under samme tak. Han hadde imidlertid opplevd det som en større belastning ikke å ha denne ordningen.

– Det er mens pasientene er i live jeg kan gjøre nytte for meg. Jeg jobber ikke i det hinsidige, sier han.

Vervet som konserntillitsvalgt er motivert ut fra like deler plikt og ønske om innflytelse.
– Vi jobber i psykisk helsevern for å gi pasientene et så godt tilbud som mulig. Da må rammene rundt det daglige arbeidet være optimale. Og for å påvirke rammene, må vi søke innflytelse . Det er vi som forvalter faget, det er vi som har best forutsetninger for å legge premissene for tilbudet til personer med psykiske helseproblemer og rusproblemer, sier han.

– Det handler blant annet om å gi noe tilbake; om fornuftig gjenbruk av kompetanse, føyer han til.

Gå til Mats Larssens første bloggtekst  Hva er psykoterapi?

Karakteranalyse

Ved siden av jobbene som tillitsvalgt og kliniker, utdanner Larssen seg i karakteranalyse, en av de mindre greinene som springer ut av psykodynamisk teori og som til dels er blitt utviklet i møte mellom den østerrikske psykiateren Wilhelm Reich og Norges første professor i psykologi, Harald Schjelderup. I karakteranalysen står blant annet det nonverbale samspillet mennesker i mellom sentralt.

I den grad det noe tid igjen etter det profesjonelle liv har fått sitt, er det ikke minst film som gjelder. Han har et hjerte som banker varmt både for Ingemar Bergman og for den russiske filmskaperen Аndrej Аrsenjеvitsj Таrkovskij , kjent for sin gode fot for metafysikk og lange filmopptak med vekt på drøm og visuell estetikk.

Når Mats Larssen nå trer inn i bloggsfæren på psykologforeningen.no, er det ikke minst fordi han opplever skrivingen som en god måte å tenke på. Får han tilbakemeldinger, er det en god bonus. Han liker å bryte meninger og ser på det som en naturlig del av den læringsprosessen som han mener er noe av det viktigste livet har å tilby.