Terapi bedre enn sovemedisiner

Barn og unge med søvnvansker er sårbare for overvekt og psykiske lidelser. Trøsten er at man kan få bukt med søvnproblemet ved hjelp av velprøvde metoder, og terapi gir bedre resultat enn medisiner. Det fremkom da Psykologforeningen hadde invitert til foredrag og debatt på Litteraturhuset 10. april under tittelen Marsj i seng!

Professor i psykologi og søvnforsker Børge Sivertsen, Universitetet i Bergen og Folkehelseinsituttet, ga et overblikk over omfanget av søvnvansker hos barn og unge og hva som er gangbar behandling.

Kognitiv atferdsterapi

For riktige aldersgrupper slo han et slag for å ta i bruk kognitiv atferdsterapi mot insomni. Behandlingsformen inneholder flere faktorer: 1) at man regulerer tillatt tid for opphold i sengen, 2) svekker koblingen til aktiviteter som ikke lar seg kombinere med søvn (TV-titting, PC-bruk etc.), 3) erstatter negative tanker med mer realistiske forventninger samt 4) puste- og avslapningsteknikker.

- Dette er den behandlingen som fungerer klart best mot søvnvansker, bedre enn farmakologisk behandling, sa Sivertsen.

Last ned Børge Sivertsens presentasjon.

Lære å sove selv

Fra venstre: Nina Misvær, Gro E. Paulsen, Børge Sivertsen og Kathrine Aspaas. Foto: Marit K. Egge.

Fra venstre: Nina Misvær, Gro E. Paulsen, Børge Sivertsen og Kathrine Aspaas. Foto: Marit K. Egge.

Helsesøster og søvnbokforfatter Nina Misvær understreket betydningen av at spebarn i størst mulig grad lærer å sovne av seg selv med minimal foreldrehjelp.

- Det er godt dokumentert at spedbarn som sovner ved hjelp av betydelig hjelp fra foreldre har høyere antall nattlige oppvåkninger som krever foreldreinnsats enn spedbarn som sovner av seg selv eller med minimal foreldrehjelp.

Last ned Nina Misværs presentasjon

Misvær anbefalte at innsovningsforholdene om kvelden bør være de samme som barnet opplever hvis det våkner om natten. Slik kan det klare å sovne av seg selv igjen uten hjelp fra foreldrene.

- Unngå å venne barnet til å sovne ved brystet (eller med flaske) eller bli vugget, rugget eller klappet i søvn. Noen barn er urolige og klynker eller gråter litt før de sovner, det er helt normalt og skyldes en aktiv søvnfase, fortalte Misvær som er medforfatter av brosjyren Gode råd om barn og søvn .

Share |
Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ Publish - Om informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.