Skal bygge veilederutdanning i Slovenia

Psykologforeningen har fått i oppdrag å bygge opp en egen veilederutdanning i Slovenia sammen med sin slovenske søsterorganisasjon. EØS har bevilget 2,5 millioner kroner til prosjektet. – Formålet er å heve kvaliteten på psykiske helsetjenester i befolkningen, sier prosjektleder Per A. Straumsheim.

Allerede i februar avholdes de første møtene om det toårige prosjektet i Slovenias hovedstad Lubljana. I første omgang skal 25 psykologer skal få veilederutdanning. I tillegg er det pekt ut fem «superveiledere» som får et særlig ansvar for den videre driften. Sentrale ressurspersoner fra Norge vil være Mona Duckert og Bjarte Kyte, som i en årrekke har hatt hånd om Psykologforeningens egen veilederutdanning.

– Vi ønsker å lære bort det beste ved de norske veiledertradisjonene. God veiledning er essensiell for å sikre kvaliteten på yngre psykologers kliniske virksomhet. Norge har lang erfaring på dette området, og vi gleder oss til å være med på å bygge opp et bærekraftig system i samarbeid med slovenske fagfeller, sier Straumsheim.

Sammen med Eva Danielsen koordinerer han prosjektet for Psykologforeningen. Han understreker at et av kriteriene for å oppnå EuroPsy-sertifisering , er dokumentert veiledet praksis.

Prosjektet er et samarbeid mellom psykologforeningene i Slovenia og Norge og universitetene i Lubljana og Maribor.

Emneord: Europsy , veiledning