– Psykiske helsetjenester kan lære av Starbucks

Hvordan skal vi bli bedre til det vi gjør innen psykisk helse? Gjøre som Starbucks, utvikle oss gjennom systematisk brukerrespons, sa Birgit Valla under konferansen «Achieving Clinical Excellence» i Amsterdam i siste halvdel av mai. Se og hør henne på You Tube.

Gå til You Tube.

– Spørsmålet er ikke hva vi gjør, men hvordan vi skal vite hva vi skal gjøre. Svaret er å lytte til brukerne, sa Valla.

Hun fortalte om Starbucks som tok av som kaffebar-konsept etter at kjeden på kundenes oppfordring skrudde av operamusikken og innførte melkeprodukter med lavt fettinnhold. Deretter delte hun sine erfaringer med å bygge opp Familiehjelpa på Stange fra grunnen av. Systematisk feedback er en av bærebjelkene.

– Når du gir folk anledning til å snakke, er de ofte tydelige på hva slags hjelp de trenger og hvordan de vil utvikle seg. Det gir et godt grunnlag for å gi dem kunnskapene de trenger for å nå sine mål, sa Valla til tilhørerne i Amsterdam.

Gå til artikkelen: Fire av fem får det bedre med Familiehjelpa

Valla hevder at psykisk helse har hatt lite fremgang når det gjelder behandlingsresultater de siste 50 årene.
– Det som først og fremst har endret seg, er at vi har fått stort antall nye behandlingsmetoder. For å få vite hva vi skal gjøre, må vi kjenne «markedet», sier hun til psykologforeningen.no.

Hun henviser til Bruce Wampold som fant at bare 13 prosent av forandringen som følger av psykoterapi, kan føres tilbake til behandlingen. 87 prosent er resultatet av faktorer som ikke har med selve terapien å gjøre.

– Vi bør derfor ikke være så opptatt av å finne en ny terapeutisk «vidundermedisin». Da er sjansen stor å for å miste store deler av det som er vårt «marked».

Emneord: brukere , førstelinjen

Share |
Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ Publish - Om informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.