Kurs med veiledningsguru

Carol A. Falender

Carol A. Falender

Veiledere i spesialistutdanningen har nå anledning til å oppleve den amerikanske veiledningsguruen Carol A. Falender. 23. september holder hun seminar i regi av Norsk psykologforening på Ingeniørenes hus. Kurset er et ledd i arbeidet for gjøre kompetansevurdering til en mer sentral del av norsk veiledningspraksis.

Falender var sentral i arbeidet med den ferske veiledningsstandarden til den amerikanske psykologforeningen (APA), Guidelines for Clinical Supervision in Health service Psychology . Og i fjor mottok hun en utmerkelse fra APA for sine innovative bidrag til teori og praksis i klinisk veiledning.

Falender foreleser i inn og utland med utgangspunkt temaet hun brenner aller mest for i veiledning: Kompetansebasert veiledning. I denne typen veiledning står kompetansevurdering sentralt.

Kompetansevurdering kom inn som en sterkere fordring i spesialistreglementet under landsmøtet 2013. Spesialrådgiver Ingvild Skinstad Fossum i Utdanningsavdelingen i Norsk psykologforening sier kurset med Falender skal bidra til å bygge opp under denne utviklingen.

Handlingskompetanse

– Veiledningen er den viktigste læringsaktiviteten i spesialistutdanningen. Den har som primærformål å bygge opp under den enkelte psykologs handlingskompetanse. For å vite om psykologen har tilegnet seg kompetansen, må det foretas en vurdering, sier Skinstad Fossum.

Hun påpeker at tilbakemeldinger basert på kompetansevurdering underveis er avgjørende for læringsutbyttet. For å sikre kvaliteten på spesialistutdanningen må også psykologenes faktiske læringsutbytte vurderes til slutt. Det er blant annet denne oppgaven Carol Falender vil bevisstgjøre veilederne på i seminaret. 

Vil du vite mer: kontakt ingvild@psykologforeningen.no

Endret reglement

Skinstad Fossum understreker at endringen i spesialistreglementet et er et ledd i bedre kvalitetssikring av spesialistutdanningen av psykologer.

– Vi ønsker å drive frem en veiledningspraksis der feedback og vurdering står sentralt.  For å få til det, er vi avhengig av tydelige beskrivelser av hvilken kompetanse som forventes av psykologspesialistene. Disse beskrivelsene utarbeides av spesialistutvalgene og fremgår av målbeskrivelsene for den enkelte spesialistutdanningen.

Gå til påmelding.

Share |
Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ Publish - Om informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.