Spesialistsertifikat i arbeid- og organisasjonspsykologi

Du kan nå søke om spesialistsertifikatet i arbeids- og organisasjonspsykologi

Om sertifikatet

Det europeiske spesialistsertifikatet i arbeids- og organisasjonspsykologi er lansert av føderasjonen av europeiske psykologforeninger (EFPA) og er en påbygning til det generelle EuroPsy sertifikatet. Spesialistsertifikatet setter en standard for hvilke kunnskaper og ferdigheter en spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi skal beherske på tvers av landegrenser.

Kriterier for tildeling

Skal du søke EuroPsy spesialistsertifikatet i arbeids- og organisasjonspsykologi, må du tilfredsstille følgende kriterier:

1. Være autorisert som psykolog i Norge
  2. Inneha EuroPsy grunnsertifikat med profesjonsområde i arbeids- og organisasjonspsykologi
    Profesjonsområde i arbeids- og organisasjonspsykologi tilfredsstilles ved at du har minimum ett års veiledet praksis på dette felte

3. Være spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi/spesialist i organisasjonspsykologi

Spesialister som har fått godkjent konsulentsyklusbeskrivelser av sin veileder under utdanningen trenger ikke ytterligere dokumentasjon for å søke sertifikatet.

Spesialister som ikke har utarbeidet og fått godkjent konsulentsykluser av veileder under utdanning må levere en konsulentsyklus som vurderes av den norske tildelingskomiteen for spesialistsertifikatet.

Veileder til søknadskjema

Vi anbefaler at du leser grundig gjennom veileder til søknadsskjema før du starter å søke. Her får du informasjon om kriterier for å kunne blir sertifisert, om hvordan du dokumenterer utdanningsaktiviteter og praksis, og om hvordan du beskriver dine spesialistkompetanser. Se veileder.

Kompetansebeskrivelser

Å kunne formulere hvilke kompetanser som er oppnådd gjennom utdanning og praksis er sentralt i EuroPsy-standarden. Et tidligere pilotprosjekt viste at mange psykologer har vansker med å beskrive sine spesialistkompetanser. Det er lett å forklare hva en har gjort, men mye mer utfordrende å beskrive den kompetanse som ble anvendt for å levere tjenester på spesialistnivå. Vi har utarbeidet en  dokumentmal  som forklarer hvordan dette gjøres. .  Dette er antakelig den mest arbeidskrevende delen av søknaden. Sørg for at prosjektbeskrivelsen er klare før du går til selve søknaden.

Søk spesialistsertifikatet

Når du har nødvendig dokumentasjon (se veileder) og kompetansebeskrivelser er ferdige er du klar for å fylle ut søknad om spesialistsertifikatet .