Spesialistsertifikat i arbeid- og organisasjonspsykologi

Her finner du kriterier for tildeling av det europeiske spesialistsertifikatet, informasjon om konsulentsyklus, dokumentmaler og lenke til søknadsskjema.

Om sertifikatet

Det europeiske spesialistsertifikatet i arbeids- og organisasjonspsykologi er lansert av føderasjonen av europeiske psykologforeninger (EFPA) og er en påbygning til det grunnleggende EuroPsy-sertifikatet. Spesialistsertifikatet setter en standard for hvilke kunnskaper og ferdigheter en spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi eller organisasjonspsykologi skal beherske på tvers av landegrenser.

Målbeskrivelsen for spesialistutdanningen i organisasjonspsykologi er i stor grad utarbeidet i tråd med EFPA sitt spesialistsertifikat i organisasjonspsykologi. Godkjent spesialistutdanning i organisasjonspsykologi skal oppfylle kravene i spesialistsertifikatet.

Kriterier for tildeling

Skal du søke EuroPsy-spesialistsertifikatet i arbeids- og organisasjonspsykologi, må du tilfredsstille følgende kriterier:

1. Være autorisert som psykolog i Norge.
  2. Inneha EuroPsy-grunnsertifikat med profesjonsområde i arbeids- og organisasjonspsykologi. Du må kunne dokumentere minimum ett års veiledet praksis på dette feltet.

3. Være spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi/spesialist i organisasjonspsykologi.

Slik søker du

Spesialister som har fått godkjent konsulentsyklusbeskrivelser av sin veileder under utdanningen trenger ikke ytterligere dokumentasjon for å søke sertifikatet. Gå til søknadsskjema

Spesialister som ikke har utarbeidet og fått godkjent konsulentsykluser av veileder under utdanning må levere en konsulentsyklus (vedlegg til søknad) som vurderes av den norske tildelingskomiteen for spesialistsertifikatet.

Les om konsulentsyklus

Det er utarbeidet en  dokumentmal  som skal brukes for utforming av konsulentsyklus. Å skrive en konsulentsyklus er antakelig den mest arbeidskrevende delen av søknaden. Sørg for at konsulentsyklusbeskrivelsen er klar før du går til selve søknaden.

Søk om spesialistsertifikatet i arbeids- og organisasjonspsykologi

Slik skriver du en konsulentsyklus som del av spesialiseringen i organisasjonspsykologi eller for å få det europeiske spesialistsertifikatet.