09. desember 2015
Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Marte Garmann
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen anerkjenner at det mangler en helhetlig strategi for å gjøre kunnskap om psykisk helse til en del av barn og unges allmenndannelse
Alliansen som under sommerens Arendalsuke lanserte oppropet Boken som mangler , møtte 4. desember kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen for å be om at departementet ser på behovet for å styrke opplæringen i psykologi for norske elever.
Oppropet tar til orde for å innlemme psykisk helsekunnskap i skolens læreplaner. Møtet var en direkte oppfølgning av et debattmøte om dette temaet i Arendal, der også ministeren deltok.
Kunnskapsministeren er bekymret for stofftrengsel og de allerede omfattende krav til lærernes kompetanse. Han er derfor nølende til psykisk helse som tema i lærerplanen. Samtidig bekreftet han i møtet sine uttalelser i Tidsskrift for Norsk psykologforening tidligere i høst om at det vil være naturlig å se psykisk helse som et neste steg. Han mener det foregår mye i skolen allerede som løfter kunnskap om psykisk helse, men anerkjenner at det mangler en helhetlig strategi som gjør at dette er en selvfølgelig del av alle barn og unges allmenndannelse.
Professor og assisterende direktør ved Folkehelseinstituttet, Arne Holte, la frem syv begrunnelser og tilnærminger til spørsmålet om hvorfor norske elever bør få kunnskap om psykisk helse:
Holte pekte på betydningen av etikk, kunnskap, holdninger, prestasjoner, kapasitetsutvikling, forebygging og samfunnsøkonomiske aspekter.
Han la også frem dystre tall som viser at hvert sjette barn, i alt 180.000, har psykiske plager som nedsetter funksjonsevnen. Det er mellom 15 og 20 prosent av alle barn i Norge. Åtte prosent har diagnostiserbare lidelser. Og 135.000 barn har foreldre som sliter med alvorlige psykiske lidelser eller alkoholavhengighet.
Psykologforeningens president Tor Levin Hofgaard ga uttrykk for en forventning om at også Kunnskapsdepartementet oppfyller sin del av Solberg-regjeringens uttalte mål om å styrke og prioritere psykisk helse.
Under møtet ble det vist til den rapport EU har utarbeidet vedrørende skolen, som et ledd i arbeidet med operasjonaliseringen av EUs Mental Health Action Plan, vedtatt i 2013.
Når det gjelder skolens plass heter det:
Bak oppropet ”Boken som mangler” står Elevorganisasjonen, Lektorlaget, Mental Helse Ungdom, Rådet for psykisk helse, Psykiaterforeningen og Psykologforeningen.
Norske skoler rapporterer om store utfordringer, og ønsker hjelp til å forebygge psykisk uhelse hos barn og unge, ifølge en ny undersøkelse fra Psykologforeningen.
Synet på hva psykologer kan bidra med på skolene er litt snevert, mener PPT-leder Andrea Kanavin Grythe. I en ny rapport forklarer hun hvordan de kan hjelpe elever gjennom klassekameratene og lærerne deres.
Her finner du eksempler på hvordan PPT følger opp elever og ansatte i grunnskolen. Historiene er hentet fra virkeligheten, men personene er anonymiserte.
President Håkon Kongsrud Skard forteller om Psykologforeningens hovedsatsingsområde 2019-2022.
Bare 16 prosent vurderer tilgjengeligheten til psykisk helsehjelp i egen kommune som god, viser tall fra Helsepolitisk barometer for 2019.
Emneord: barn og unge , forebygging , skole
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.