Brøl for klimaet!

(Foto: Klimabrølet)

Klimautvalget i Norsk psykologforening inviterer psykologer til å brøle for klimaet 27. august.

Hvorfor bør norske psykologer brøle for klimaet?

Vi kan brøle for å alarmere andre. Brøle av smerte eller sinne over at ikke mer er gjort, enda klimaendringene er en trussel mot den mentale helsa til hele verdens befolkning.

Når vi ser at:

• Det er en tydelig sammenheng mellom økende temperaturer og økning i selvmord.
  • Det er tydelige bevis for alvorlige psykiske belastninger i etterkant av ekstreme værhendelser, som øker i frekvens.
  • Mennesker som møter kriteriene for psykisk lidelse, er mer sårbare for effektene klimaendringene har på både fysisk og psykisk helse.
  • Klimaendringene forsterker psykiske plager som angst og depresjon, spesielt hos unge mennesker – til og med når de ikke er direkte berørt.

Eller vi kan brøle i frykt over at UNICEF rapporterer om at klimakrisen truer livet til 1 milliard barn verden over og at 99 prosent av hele jordas barnebefolkning er utsatt for minst én klimatrussel akkurat nå.

Vi kan også brøle for å koble oss på hverandre sosialt. Brøle av tristhet for hva som allerede er tapt. For natur og arter som aldri kommer tilbake. For urbefolkning som ikke kan leve i tråd med sine tradisjoner og levesett, der kultur- og kunnskapsarv forsvinner inn i historien.

Heldigvis kan vi også brøle av glede og lidenskap. Glede over fellesskapet med barna våre, med ungdommen og med andre som deler en lidenskap om å skape en verden og en framtid som er levedyktig. Vi kan brøle for å heie på hverandre, for å heie på de som står i front, for de som finner løsninger, for å mobilisere til å ta grep!

Det kan altså ligge mye i et brøl. Klimautvalget vil derfor oppfordre psykologer til å delta med sitt brøl i  Klimabrølet 2021

Les mer om Klimautvalget i Norsk psykologforening

Referanser:

Frühholz mfl (2021): Neurocognitive processing efficiency for discriminating human non-alarm rather than alarm scream calls

Lawrance mfl (2021): The impact of climate change on mental health and emotional wellbeing: current evidence and implications for policy and practice

UNICEF (2021): Klimakrisen truer livet til 1 milliard barn