14. september 2012 (endret 26. september 2012)
"Utviklings-
fremmende tilknytning" bør innføres som nytt førende prinsipp når det skal vurderes hva som er barnets beste i barnevernssaker. Det mener Norsk Psykologforening, som dermed gir sin støtte til Raundalenutvalgets forslag i NOU 2012:5 Bedre beskyttelse av barns utvikling.
Utredningen ble lagt fram for daværende barne-, likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakken i februar i år. Utvalget innførte begrepet ”utviklingsfremmende tilknytning”, som det mener bør ligge til grunn for alle vurderinger av omsorgsovertakelse, tilbakeføring, hjelpetiltak og samvær.
Dette prinsippet bør ha forrang for det biologiske prinsipp og bør ligge til grunn når det skal vurderes hva som er barnets beste. Sentralt i vurderingen blir da hvorvidt tilknytnings- og relasjonskvaliteten mellom omsorgspersonene og barnet hindrer eller fremmer barnets utvikling
I en høringsuttalelse gir Psykologforeningen sin tilslutning til denne holdningen:”Psykologforeningen mener at utvalgets utredning og forslag på et overordnet nivå innebærer en bedre beskyttelse og vern av sårbare barn og i større grad vil ivareta intensjonen om at ”barnets beste” alltid skal være førende”, heter det.
Prinsippet om utviklingsfremmende tilknytning forutsetter at alle faktorer som reduserer kvaliteten på de voksnes omsorgssystem, vurderes nøye før man velger tiltak. Psykologforeningen påpeker at dette er faglig krevende: Man må være i stand til å tolke barnets atferd og behov ut i fra oppdatert kunnskap om tilknytningsteori. I tillegg må man kunne ta høyde for alternative forklaringsmodeller fra kunnskap om barns psykologiske normalutvikling og faktorer som kan påvirke denne utviklingen.
Man må også kunne vurdere hvordan diagnostiske og ikke-diagnostiske tilstander innvirker på barnets utvikling, og hvilke risikofaktorer og ressurser i familiesystemet for øvrig som kan ha betydning, heter det.
Synet på hva psykologer kan bidra med på skolene er litt snevert, mener PPT-leder Andrea Kanavin Grythe. I en ny rapport forklarer hun hvordan de kan hjelpe elever gjennom klassekameratene og lærerne deres.
Her finner du eksempler på hvordan PPT følger opp elever og ansatte i grunnskolen. Historiene er hentet fra virkeligheten, men personene er anonymiserte.
Etter en barnevernssak har den dømte i snart fire år publisert en rekke grove beskyldninger mot psykologen.
Bare 16 prosent vurderer tilgjengeligheten til psykisk helsehjelp i egen kommune som god, viser tall fra Helsepolitisk barometer for 2019.
Jeg er et vandrende genetisk eksperiment: Jeg er enegget tvilling. Det er ingen tvil om at genene er viktige, men genene kan ikke oppdra barna våre. Det er det bare vi foreldre som kan gjøre.
Hvordan bidrar samfunnspsykologer til å skape et bedre samfunn? Om Book of Mormon, «generasjon prestasjon» og Guds død.
Emneord: barn og unge , sakkyndig
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.