Aktuelt

Hun ble sviktet av samfunnet, reagerte normalt, men må stemples som syk for å få utløst rettigheter i velferdssystemet. Derfor setter jeg en diagnose på henne, en diagnose hun ikke vil ha. Gå til Nina Dalens bloggtekst Tvunget til å diagnostisere.

Tor Levin Hofgaard

"Jeg tar Bent Høie alvorlig når han sier psykisk helse kan bli en vinnersak i valget", skriver Tor Levin Hofgaard i sin faste bloggspalte i Dagens Medisin. Hofgaard filosoferer over hvorfor psykisk helse sliter med å karre seg oppover på den politiske dagsordenen.

Silke Gjetrang

Når er det greit å sladre, spør kommune-
psykolog Silke Gjetrang i Larvik kommune. Hun vil tidlig på banen for å forebygge familievold og lærer barn at det noen ganger er dumt å holde på en hemmelighet.

Helsedirektoratet er på banen både med Rundskriv om psykisk helsevernloven og psykisk helsevernforskriften og revidert utgave av Prioriteringsveileder for tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB).

Tidlig inn med hjelp. Mer vekt på psykoterapi . Brukere og pårørende like viktig målgruppe som fagfolk. 11. desember ble nye faglige retningslinjer for bipolare lidelser publisert elektronisk på helsebiblioteket.no.

Vil du bli spesialist på en av de viktigste samfunnsarenaene for mestring, utvikling og sosial tilhørighet? Da har du anledning til å melde deg på nytt program i fordypningen klinisk arbeidspsykologi med oppstart 11. mars 2013.

Den europeiske føderasjonen av psykologforeninger (EFPA) har revidert sin modell for å vurdere tester.

«Jeg kan da ikke bare ringe statsministeren heller!» sier folk. «Jo da», sier jeg, «du kan jo prøve, eller gå inn på Helse-
departementets nettside og sende en mail til Jonas!» Kamp mot avmakt er tema i kommunepsykolog Heidi Tessands nye blogginnlegg.

Gutt legger puslespill

Budskapet er ikke til å misforstå når tre samfunnspsykologer er premiereklare med bok om mulighetene for kommuner som tar psykisk helsearbeid på alvor: Vi bruker for mange ressurser på å behandle fremfor å forebygge psykiske lidelser.

Å være redd er en naturlig del av det å være barn. Bekymrede foreldre trenger av og til hjelp til å forstå hva det er som plager den lille. Den hjelpen må vi gi uten at vi trenger å sykeliggjøre det levde liv. Les kommunepsykolog Nina Dalens kronikk som stod på trykk i Hallingdølen 11. desember.

Jeg har stusset over at psykologer av og til slutter å tenke som psykologer i kollegiale situasjoner. Hvorfor er vi ikke flinkere til å lokke fram hverandres mestringshistorier og benytte flere “kom og sett deg her”-intervensjoner overfor lederen. Vi må støtte den bitre, hakkende legen for å endre ham/henne. Gå til Gaute Godagers nye bloggtekst.

- Vi må legge forholdene bedre til rette for at privat vold blir erkjent som det sentrale helseproblemet den er, sier Inga Marte Thorkildsen. 6. desember stod hun i fremste rekke blant gratulantene da Alternativ til vold rundet 25 år.

Begge foreldre bør få rett og plikt til å hindre samvær hvis de frykter vold og overgrep fra den andre parten, ikke bare den barnet bor hos. Det skriver Psykologforeningen i en høringsuttalelse til den nye barneloven.

Det har aldri vært ansatt flere i det psykiske helsevesenet, men forekomsten av psykiske lidelser går ikke ned, og vi behandler mer enn vi forebygger. Hvis vi fortsetter med dette, blir vi da curlingterapeuter for samfunnet? Gå til Heidi Tessands bloggtekst Curlingterapeuter.

Kvaliteten på psykiske helsetjenester blir bedre i kommuner som ansetter kommunepsykolog: Terskelen for å få hjelp er lav og beskjeden fra kommunene er klar:  ”Dette vil vi ha mer av.”