Aktuelt

Psykologforeningen ønsker flere psykologer i ledelse og lanserte i 2012 et eget prosjekt som skulle stimulere flere til å søke lederposisjoner. Prosjektet er avsluttet per 30. mai 2018. I dette intervjuet fra 2013 forteller spesialrådgiver Aina Fraas-Johansen om bakgrunnen for prosjektet.

Saths Cooper

Han valgte psykologifaget for å forstå hvorfor fangevokterne handlet som de gjorde. Det hjalp ham å overleve mentalt, og ga ham en grunnfestet tro på psykologiens muligheter til å bedre menneskers livsvilkår. Nå vil Saths Cooper at flere skal ta i bruk psykologisk kunnskap og vil bruke sin posisjon som leder i Verdensunionen for psykologisk vitenskap for å få det til.

Velkommen til konferansen Avhengighet psykiske lidelser og migrasjon, Utfordringer for diagnose og behandling. Konferansen er et samarbeid mellom Nasjonal kompetanseenhet for minoritetshelse, Utvalg for transkulturell psykiatri i Den Norske Legeforening, Norsk Psykologforening og Kompetansesenter - rus, Oslo kommune.

Rune Frøyland

- Målet for årets lønnsoppgjør er å ha god dialog med arbeidsgiver om hvordan lønnsvekst kan brukes til å stimulere til gode tjenestetilbud for befolkningen. Det sa visepresident i Norsk Psykologforening, Rune Frøyland, under foreningens tariffkonferanse 14. mars der han presenterte forventninger om en ramme på fire prosent.

I Dagsrevyen 5. mars var hovedoppslaget at helsepersonell, særlig i noen fylker, melder mistenkelig lite til barnevernet. Hvorfor er det så vanskelig at vi krangler om det på teammøtene i Psykisk helsevern? Slik spør Gaute Godager i sin nye bloggtekst der han dissekerer argumentene for ikke å melde og foreslår rutineendringer som kan gjøre vei i vellinga.

Jogeir Sognnæs

Han har travle tider nå. Jakten på presidentskap, sentralstyremedlemmer og fagetikere er i full gang. For til høsten er det landsmøte og tid for nye ansikter i foreningens styrende organer. Leder av Psykologforeningens valgkomité, Jogeir Sognnæs, er månedens Hedersgjest på psykologforeningen.no

Akademikernes logo.

Hvem bør få Akademikerprisen for 2013? Prisen utdeles årlig og skal gå til en norsk eller utenlandsk enkeltperson som har utmerket seg gjennom bidrag til akademisk frihet og kunnskapsformidling.

Hva skal til for å forebygge depresjon hos barn og unge? Slik lyder ett av spørsmålene som Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten skal forsøke å besvare i et nytt forskningsprosjekt.

”Enhver god journalist bør lukte øl etter lunsj”, lød et av de mest berømte utsagnene til Kåre Valebrokk. Den legendariske pressemannen, som døde tidligere i år, mente at journalistene burde komme seg ut av kontoret og snakke med folk der folk er. Samme oppfordring bør gå til psykologer. Gå til Heidi Tessands bloggtekst.

Logo til familiehjelpen i Stange. Bilde: Shannon Brubeck Valla

Bilde: Shannon Brubeck Valla

I Stange kommune i Hedmark er det bortimot umulig å falle mellom stolene. Familiehjelpa har tettet igjen hullene med det beste fra flere faggrupper. Psykologkompetansen er en bærebjelke. Fire av fem som tar kontakt, får det bedre.

Hender som strekker seg mot hverandre

Kommunepsykologene bidrar til å utvide tradisjonelle forestillinger om hvordan en psykolog jobber, men har mer å gå på når det gjelder å jobbe forebyggende.

Antidepressiver er mindre effektive enn tidligere antatt og det omfattende forbruket skulle tilsi, skriver legene Arne E. Vaaler og Ole Bernt Fasmer i en kronikk i Tidsskrift for Den norske legeforening.

VG-kommentator Frithjof Jacobsens omtalte 8. februar personer med psykiske helseproblemer som farlige og som skjulte mikroterrorister. I VG 14. februar får han tilsvar av generalsekretær i Mental Helse, Bjørn Lydersen, og president i Norsk Psykologforening, Tor Levin Hofgaard.

I drømmenes land, Norge, opplever noen ikke bare det at drømmene aldri går i oppfyllelse, men også at selve dømmefunksjonen må settes ut av spill. Hvorfor? Gå til bloggteksten Da jeg fortsatt kunne drømme  av psykolog og doktogradsstipendiat Mehdi Farshbaf som er aktiv i Foreningen for interkulturell psykologi.

Jim Aage Nøttestad. Foto: Mari Langva, NRK

Under de heftigste diskusjonene om sakkyndighetsarbeidet under 22. juli-rettssaken holdt han seg taus. Nå har han fått taletid og en hånd på rattet i utvalget som skal forbedre tilregnelighetsreglene i straffeloven. Jim Aage Nøttestad er eneste psykolog i utvalget og psykologforeningen.no´s Hedersgjest i februar.