Aktuelt

Hvordan skal vi bli bedre til det vi gjør innen psykisk helse? Gjøre som Starbucks, utvikle oss gjennom systematisk brukerrespons, sa Birgit Valla under konferansen «Achieving Clinical Excellence» i Amsterdam i siste halvdel av mai. Se og hør henne på You Tube.

Hva er helse-
konsekvensene av terror? Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress inviterer til den første norske fagkonferansen om terror siden 22. juli 2011.

Langt de fleste ruspasienter har psykiske helseproblemer først gang de blir henvist til spesialist-
helsetjenesten. Det viser psykiater og forsker Anne-Marit Langås i sin doktorgradsavhandling.

Psykolog-
foreningens president Tor Levin Hofgaard rettet hard kritikk mot Brennpunkt−programmet «Et varslet drap?» for det han mener er feilaktig tallbruk og manipulativ dramaturgi. Redaktør Odd Isungset avviste kritikken og får nå tilsvar der Hofgaard utdyper sine innvendinger.

«Alle kan ikke behandle alle, slik alle psykologer heller ikke håndterer alle klientene sine like godt». Studentblogger Jørgen A. Flor har deltatt i Norges første studentinitierte samarbeid mellom psykologstudenter og medisinstudenter. Gå til bloggteksten Psykologer og leger hånd i hånd.

Linn-Heidi Lunde

Midt i strømmen av dystre demensprognoser og Dagbladets rutinemessige oppslag om Alzheimer som venter med tåkekrona si der fremme, vil psykolog Linn-Heidi Lunde overbevise oss om at aldring er mer enn forfall. Månedens hedersgjest er aktuell med den aldersoptimistiske boka "Alder ingen hindring".

På den ene siden snakkes det varmt om lavterskeltilbud, forebygging og at det meste kan fikses på fem konsultasjoner. På den andre siden protesterer psykisk helsevern mot å bagatellisere psykiske lidelser. Er vi i ferd med å polarisere debatten om hvordan psykiske helseplager bør håndteres? Gå til Heidi Tessands blogg: Når kartet ikke stemmer med terrenget

Rudi Myrvang

«Ledelse er psykologi i praksis.» Påstanden kommer fra Rudi Myrvang, organisasjons-
psykologen som leder den nordiske grenen av testleverandør cut-e. Han mener det er solide holdepunkter for at god relasjonell kompetanse er blant de viktigste aktiva til en god leder. Myrvang er tredje intervjuobjekt i vår serie om psykologer i ledelse.

Alle profesjons-
studentene ved NTNU nikker fryktsomt gjenkjennende når “4041” blir samtaletema, emnet som kun benevnes ved fagkoden sin. Her skal de aller mest private historiene på bordet, og det i plenum. Hva er vitsen? drøfter studentblogger Jørgen Flor. Gå til bloggteksten Å grine i klasserommet.

Jonas Gahr Støre.

Helseministeren vil ha flere faste psykologer i kommunene og ønsker seg flere psykologer som jobber forebyggende og tverrfaglig. Det uttalte han på Stortinget 30. april etter en interpellasjon fra Line Henriette Hjelmdal (KrF).

Hender. Foto: YAY Micro

Partene i staten kom den 30. april 2013 til enighet om årets mellomoppgjør. Rammen for oppgjøret er 3,5 %. I år gis kun generelle tillegg på 1,07 % (noe mer på de aller laveste lønnstrinnene) i det sentrale oppgjøret.

Gi oss best mulig forutsetning for å kunne forhandle om lønnen din. Det kan du gjøre ved å sjekke om arbeidsforholdet ditt på Min medlemsside på psykologforeningen.no er oppdatert!

Det holder ikke med karakteren B når man forsøker å komme seg inn på profesjonsstudiet i psykologi. En B er et like stort nederlag som å stryke. Les om studentblogger Jørgen A. Flors tornefulle vei til karakterskalaens øverste sjikt og den evige engstelsen for ikke å strekke til i jakten på en plass på drømmestudiet. Gå til bloggteksten Gi meg en A!

Norsk Psykologforening støtter regjeringens forslag om å dempe betydningen av biologi når det skal avgjøres hvem som er best egnet til ta omsorg for barn. Forslaget fremgår av Stortingsproposisjon 106 L som ble fremlagt i første halvdel av april.

Hvordan kommer psykolog-
utdanningen til nytte i arbeidet? Hva er dine vurderinger av ulike sider ved utdanningen? Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) gjennomfører nå en omfattende studie av kvaliteten på høyere utdanning. Psykologforeningen oppfordrer medlemmer som inngår i målgruppen til å delta.