Aktuelt

Jeg håper psykologstudenter i sommervikariater rundt om kring blir godt mottatt; at de får opplæring, veiledning og varierte arbeidsoppgaver. Vi er nemlig lærevillig, ressurssterk ungdom med ønske om meningsfylt arbeid. Da er det synd om vi ender opp med å koke kaffe i hele juli. Gå til studentblogger Jørgen Flors nye bloggtekst.

Donald N. Bersoff og Tor Levin Hofgaard

Donald N. Bersoff, president i American Psychological Association (APA), har opplevd på nært hold hva det vil si at krigstraumatiserte ikke får psykisk helsehjelp. Derfor har han valgt å fronte problemstillingen i verdens største organisasjon for psykologer.

Psykologforeningen bør opprette et eget faglig utvalg for rettspsykologi og sakkyndighet. Det foreslår arbeidsgruppen som har lagt siste hånden på en rapport om rettspsykologisk praksis i Norge og hvordan foreningen kan bidra til å høyne kompetansen på området.

Oppfølging over tid og tillitsfull relasjon mellom pasient og behandler er av stor betydning for psykose-
pasienters mulighet for å bli friske. Det fremgår av Helsedirektoratets nye faglige retningslinje for utredning, behandling og oppfølging av personer med psykoselidelser.

Aina Holmén trekker seg som kandidat til visepresidentvervet i Norsk Psykologforening. En samlet vurdering ligger bak avgjørelsen.

Suksess. Foto: YAY Micro

Kommunene har langt på vei lykkes med å rekruttere psykologer ved hjelp av rekrutteringsmidler fra helsemyndighetene. Psykologene oppfattes som lett tilgjengelige og har bidratt til å heve kvaliteten på kommunale helsetjenester.

Rune Frøyland.

Rune Frøyland lytter. Til ansatte, barn og foreldre på Østbytunet behandlings-
senter. Til motparten når han forhandler for Akademikerne Helse. Men ikke nødvendigvis på samme måten. Det har gitt resultater i en mannsalder. 26. juni fylte han 60 år.

Hvorfor si: «Et sentralt element i selverkjennelses-
prosessen er å utvikle evne til affektregulering på en adekvat måte» når jeg kan si: «For å bli kjent med deg selv, må du kjenne følelsene dine og hvordan du bruker dem?» Du er ikke dum selv om du snakker enkelt, skriver Heidi Tessand i sitt nye blogginnlegg.

Kjærlighet på pinne

– Sosial støtte og mestring. Slik svarer samfunnspsykologene Åste Herheim og Silje Hildershavn Heier i Helsedirektoratet når vi ber dem gi oss noen stikkord for hva kommunepsykologer kan ha i bakhodet hvis de vil gjøre en forskjell i det forebyggende arbeidet.

10 tips til hvordan man kan skape misfornøyde medarbeidere. Bruk av tester i lederutvikling. Dette er noen av oppslagene i den splitter nye utgaven av Scandinavian Journal of Organizational Psychology (SJOP). Last ned nedenfor.

Erik Hessen. Foto Knut Dalen

Erik Hessen, tidligere leder i Norsk Nevropsykologisk Forening, velges til president elect i den europeiske nevropsykologiske føderasjonen.

Det er stor frustrasjon rundt rapporterings- og dokumentasjons-
mengden i norsk helsevesen. Det viser Sintef-rapporten «Et ark til» som er et ledd i Helse- og omsorgsdepartementets utredning av rapportbelastningen i spesialisthelsetjenesten. Psykologforeningen har gitt departementet innspill i eget kontaktmøte.

Kampen mot psykisk helseproblemer styres langt på vei av sykdomstenkning og refusjonstyranni. Det hevder kommunepsykolog og blogger Heidi Tessand i Dagsavisen 11. juni.

Øystein Helmikstøl

Tidsskrift for Norsk Psykologforening fikk honnør både for grafisk formgivning og god journalistikk da fagpressen feiret seg selv 6. juni.

Student sover blant bøkene på skrivebordet. Foto: YAY Micro

Forutsigbarhet, etterrettelighet og respekt for inngåtte avtaler er elementære premisser i arbeidslivet. Som student ser man ikke ut til å kunne forlange dette. Gå til studentblogger Jørgen Flors bloggtekst: Trange kår for heltidsstudenten.