Rudi Myrvang

«Ledelse er psykologi i praksis.» Påstanden kommer fra Rudi Myrvang, organisasjons-
psykologen som leder den nordiske grenen av testleverandør cut-e. Han mener det er solide holdepunkter for at god relasjonell kompetanse er blant de viktigste aktiva til en god leder. Myrvang er tredje intervjuobjekt i vår serie om psykologer i ledelse.

Alle profesjons-
studentene ved NTNU nikker fryktsomt gjenkjennende når “4041” blir samtaletema, emnet som kun benevnes ved fagkoden sin. Her skal de aller mest private historiene på bordet, og det i plenum. Hva er vitsen? drøfter studentblogger Jørgen Flor. Gå til bloggteksten Å grine i klasserommet.

Jonas Gahr Støre.

Helseministeren vil ha flere faste psykologer i kommunene og ønsker seg flere psykologer som jobber forebyggende og tverrfaglig. Det uttalte han på Stortinget 30. april etter en interpellasjon fra Line Henriette Hjelmdal (KrF).

Hender. Foto: YAY Micro

Partene i staten kom den 30. april 2013 til enighet om årets mellomoppgjør. Rammen for oppgjøret er 3,5 %. I år gis kun generelle tillegg på 1,07 % (noe mer på de aller laveste lønnstrinnene) i det sentrale oppgjøret.

Gi oss best mulig forutsetning for å kunne forhandle om lønnen din. Det kan du gjøre ved å sjekke om arbeidsforholdet ditt på Min medlemsside på psykologforeningen.no er oppdatert!

Det holder ikke med karakteren B når man forsøker å komme seg inn på profesjonsstudiet i psykologi. En B er et like stort nederlag som å stryke. Les om studentblogger Jørgen A. Flors tornefulle vei til karakterskalaens øverste sjikt og den evige engstelsen for ikke å strekke til i jakten på en plass på drømmestudiet. Gå til bloggteksten Gi meg en A!

Norsk Psykologforening støtter regjeringens forslag om å dempe betydningen av biologi når det skal avgjøres hvem som er best egnet til ta omsorg for barn. Forslaget fremgår av Stortingsproposisjon 106 L som ble fremlagt i første halvdel av april.

Hvordan kommer psykolog-
utdanningen til nytte i arbeidet? Hva er dine vurderinger av ulike sider ved utdanningen? Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) gjennomfører nå en omfattende studie av kvaliteten på høyere utdanning. Psykologforeningen oppfordrer medlemmer som inngår i målgruppen til å delta.

Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer har utarbeidet kunnskapsbaserte prosedyrer for at helsepersonell skal kunne kjenne igjen tegn og symptomer på omsorgssvikt, mishandling og seksuelle overgrep mot barn.

American Psychological Association (APA) har fått en nasjonal pris for den animerte kortfilmserien "Psychotherapy: More Than a Quick Fix" som promoterer psykoterapi. Se filmene her.

Nei takk til yrkesskole for psykologer. Det skriver student blogger Jørgen Flor i en kommentar til samfunnsøkonom Kai Leitemos kritikk av profesjonsutdanningen i Morgenbladet 5. april. Vi må ikke skape en uttdanning som ikke har plass til metodekunnskapen som er avgjørende når psykologen resten av sitt yrkesaktive liv plikter å holde seg oppdatert på innfløkte forskningsartikler.  Gå til bloggteksten Mer utegym?

Marianne Løvstad.

Norsk Nevropsykologisk Forening (NNF) lanserer 15. april sine nye nettsider på psykologforeningen.no og er samtidig på lufta med ny Facebook-profil. Leder i NNF siden oktober, Marianne Løvstad, håper satsingen skal gjøre det lettere for medlemmene å holde seg oppdatert om hva som utvikler seg i fagfeltet og mener det nå er lagt til rette for økt interaktivitet i det nevropsykologiske miljøet i Norge.

Ellinor F. Major. Foto: FHI

– Er det noe du vil slåss for, er en lederposisjon et godt utgangspunkt, sier Ellinor F. Major, divisjonsdirektør for psykisk helse ved Nasjonalt folkehelseinstitutt og andre kvinne ut i vår serie om psykologer i ledelse.

Dagens regler om taushetsplikt er ikke til hinder for at helsepersonell skal bidra til å avverge situasjoner der liv og helse settes i fare, skriver Helsedirektoratet på sin nettside. Presiseringen kommer etter at Politidirektoratet har uttrykt bekymring for om dagens regler er gode nok til å forhindre at våpen faller i feil hender.

Salget av angstdempende legemidler og sovemidler er redusert med tre prosent sammenliknet med i 2011. Det viser nye tall fra Folkehelseinstituttet.