Hvorfor si: «Et sentralt element i selverkjennelses-
prosessen er å utvikle evne til affektregulering på en adekvat måte» når jeg kan si: «For å bli kjent med deg selv, må du kjenne følelsene dine og hvordan du bruker dem?» Du er ikke dum selv om du snakker enkelt, skriver Heidi Tessand i sitt nye blogginnlegg.

Kjærlighet på pinne

– Sosial støtte og mestring. Slik svarer samfunnspsykologene Åste Herheim og Silje Hildershavn Heier i Helsedirektoratet når vi ber dem gi oss noen stikkord for hva kommunepsykologer kan ha i bakhodet hvis de vil gjøre en forskjell i det forebyggende arbeidet.

10 tips til hvordan man kan skape misfornøyde medarbeidere. Bruk av tester i lederutvikling. Dette er noen av oppslagene i den splitter nye utgaven av Scandinavian Journal of Organizational Psychology (SJOP). Last ned nedenfor.

Erik Hessen. Foto Knut Dalen

Erik Hessen, tidligere leder i Norsk Nevropsykologisk Forening, velges til president elect i den europeiske nevropsykologiske føderasjonen.

Det er stor frustrasjon rundt rapporterings- og dokumentasjons-
mengden i norsk helsevesen. Det viser Sintef-rapporten «Et ark til» som er et ledd i Helse- og omsorgsdepartementets utredning av rapportbelastningen i spesialisthelsetjenesten. Psykologforeningen har gitt departementet innspill i eget kontaktmøte.

Kampen mot psykisk helseproblemer styres langt på vei av sykdomstenkning og refusjonstyranni. Det hevder kommunepsykolog og blogger Heidi Tessand i Dagsavisen 11. juni.

Øystein Helmikstøl

Tidsskrift for Norsk Psykologforening fikk honnør både for grafisk formgivning og god journalistikk da fagpressen feiret seg selv 6. juni.

Student sover blant bøkene på skrivebordet. Foto: YAY Micro

Forutsigbarhet, etterrettelighet og respekt for inngåtte avtaler er elementære premisser i arbeidslivet. Som student ser man ikke ut til å kunne forlange dette. Gå til studentblogger Jørgen Flors bloggtekst: Trange kår for heltidsstudenten.

Hvordan skal vi bli bedre til det vi gjør innen psykisk helse? Gjøre som Starbucks, utvikle oss gjennom systematisk brukerrespons, sa Birgit Valla under konferansen «Achieving Clinical Excellence» i Amsterdam i siste halvdel av mai. Se og hør henne på You Tube.

Hva er helse-
konsekvensene av terror? Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress inviterer til den første norske fagkonferansen om terror siden 22. juli 2011.

Langt de fleste ruspasienter har psykiske helseproblemer først gang de blir henvist til spesialist-
helsetjenesten. Det viser psykiater og forsker Anne-Marit Langås i sin doktorgradsavhandling.

Psykolog-
foreningens president Tor Levin Hofgaard rettet hard kritikk mot Brennpunkt−programmet «Et varslet drap?» for det han mener er feilaktig tallbruk og manipulativ dramaturgi. Redaktør Odd Isungset avviste kritikken og får nå tilsvar der Hofgaard utdyper sine innvendinger.

«Alle kan ikke behandle alle, slik alle psykologer heller ikke håndterer alle klientene sine like godt». Studentblogger Jørgen A. Flor har deltatt i Norges første studentinitierte samarbeid mellom psykologstudenter og medisinstudenter. Gå til bloggteksten Psykologer og leger hånd i hånd.

Linn-Heidi Lunde

Midt i strømmen av dystre demensprognoser og Dagbladets rutinemessige oppslag om Alzheimer som venter med tåkekrona si der fremme, vil psykolog Linn-Heidi Lunde overbevise oss om at aldring er mer enn forfall. Månedens hedersgjest er aktuell med den aldersoptimistiske boka "Alder ingen hindring".

På den ene siden snakkes det varmt om lavterskeltilbud, forebygging og at det meste kan fikses på fem konsultasjoner. På den andre siden protesterer psykisk helsevern mot å bagatellisere psykiske lidelser. Er vi i ferd med å polarisere debatten om hvordan psykiske helseplager bør håndteres? Gå til Heidi Tessands blogg: Når kartet ikke stemmer med terrenget