Aktuelt

«Mestring, utvikling, sosial til­hørighet». Få arenaer er som arbeidslivet avgjørende for god helse. Velkommen som deltaker i fordypningen klinisk arbeidspsykologi med oppstart 11. november.

Bruk av klinisk intuisjon i psykoterapi er et lite studert forskningsområde. Internasjonalt finnes noen få kvalitative studier, i Norge ingen. Nå inviterer Universitetet i Bergen et utvalg medlemmer av Psykologforeningen til å delta i en nettbasert spørreundersøkelse om temaet.

Psykologer har ofte god oversikt over effektive, evidensbaserte behandlings-
metoder, men har de like god oversikt over egne begrensninger i møte med hver enkelt pasient? På seminaret "Pasienten og jeg" inviterer Psykologforeningen til en dag hvor vi håper å stimulere til økt bevissthet og refleksjon rundt disse viktige sidene ved psykologisk praksis.

Solfrid Raknes lette forgjeves etter selvhjelpslitteratur om psykisk helse for barn og ungdom. Dermed så hun seg nødt til å lage den selv. 29. august fikk hun overrakt Åse Gruda Skards pris for popularisering av psykologisk kunnskap.

Jeg skulle egentlig vært på gjennomgang av personlighetstest (NEO-PI) men sitter i stedet på Oslo Kongressenter på jomfrutur til Den 10. norske psykologikongressen. Les om studentblogger Jørgen Flors opplevelser som førstereisgutt på Psykologikongressen.

Åshild Tellefsen Håland

Tvangslidelser lar seg effektivt behandle ved hjelp av gruppeterapi, også ved en vanlig norsk poliklinikk av vanlige terapeuter som har lært seg eksponering med responsprevensjon (ERP). Det dokumenterer psykologspesialist Åshild Tellefsen Håland som 29. august ble belønnet med prisen «Årets doktorgrad» under Den 10. norske psykologikongressen.

Jonas Gahr Støre.

Med en påplussing på tilskuddet til kommunepsykologer på 40 millioner kroner åpnet helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre den nasjonale psykologikongressen 29. august.

Lars Egeland (SV) og Karen Anne Kjendlie(H).

Lars Egeland (SV) og Karen Anne Kjendlie (H).

Stortings-
kandidatene til fylkespartiene i Vestfold vil ha en ny opptrappingsplan for psykisk helse, denne gangen målrettet mot kommunene. Det kom fram da Psykologforeningens lokallag i fylket arrangerte valgmøte i Tønsberg 22. august.

Høyesterett har avvist anken i saken der sakkyndig psykolog Per Slaastuen ble tilkjent oppreisning etter å ha blitt ærekrenket av organisasjonen Human Rights Alert Norway. Dermed er dommen som Tønsberg tingrett avsa i januar 2013, rettskraftig.

For blodferske studenter som har blitt varme i trøya, kan det være fristende å tøye strikken. Studentblogger Jørgen Flor advarer mot overmotet som kan oppstå når man får dinglende nøkler og et ID-kort i beltestroppen. Gå til bloggteksten Kunsten å si nei.

Hva mener Jonas Gahr Støre, hva mener Bent Høie, hva sier bruker-
representanter og sentral forskning? Last ned Tidsskrift for Norsk Psykologforenings valgspesial her.

Tor Levin Hofgaard og Ole Tunold under Arendalsuka.

”Psykisk helse? Spør meg!” Psykolog-
foreningens oppfordring midt i meningsmylderet under Arendalsuka, lyser hvitt fra mørkeblå t-skjorter på Akademikernes stand på ”Rudebilstasjonen”.

Både Psykologforeningens president, Tor Levin Hofgaard, og sjefredaktør Bjørnar Olsen i foreningens tidsskrift etterlyser 8. august politisk vilje til å gjøre vårt største folkehelseproblem til valgkamptema.

Vinner bryter målstreken. Foto:YAY Micro

Hva vil de politiske partiene gjøre med landets største helseutfordring  –  psykiske lidelser (*) ? Psykolog-
foreningen har gitt partiprogrammene terningkast på grunnlag av 1) hvilken bevissthet partiene har om hva som skaper psykiske helseproblemer og 2) hvilke tiltak de foreslår for å komme tidlig inn for å løse dem.

Hvilken effekt har psykologiske tiltak med lav terskel gitt av primær-
helsetjenesten til barn med alvorlige eller kronisk sykdom? Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten håper å finne svar i kunnskapsoppsummeringen de nå skal gjennomføre etter initiativ fra Norsk Psykologforening.