Aktuelt

Valgkampen bar bud om et krafttak for å bygge opp gode kommunale psykiske helsetjenester. Desto mer skuffende er oppbudet av vage formuleringer i regjeringserklæringen.

Hvordan forebygge frafall fra videregående skole? 24. oktober samler Helsedirektoratet psykologer og andre faggrupper til nasjonal konferanse om tematikken.

Når mine kullinger og jeg om et par år skal inn i arbeidslivet for alvor, tror jeg ikke heltidsstudentene  blant oss er de som er best forberedt på å yte psykisk helsehjelp. Gå til Jørgen Flors bloggtekst.

Helge Holgersen.

Han advarer terapeuter mot å stole blindt på utdanning og erfaring og vil ha systematisk feedback inn i terapirommet. Først da kan vi håpe på å redusere negative effekter av psykologisk behandling, mener førsteamanuensis ved UiB og vår Hedersgjest, Helge Holgersen.

Ved hjelp av en ny veileder vil Helsedirektoratet bidra til å utjevne ulikheter i tilbudet til eldre med psykiske helseproblemer. Psykologforeningen hilser veilederen velkommen, men foreslår forbedringspunkter.

Hanne Gaaserød

Hva bør psykologer vite om økonomi og hvorfor? Vi stilte spørsmålet under Psykologforeningens tariffkonferanse der tillitsvalgte var invitert til et dypdykk i helseøkonomi.

Elisabeth Backe-Hansen, vinner 2013.

Etter tre år og like mange norske prisvinnere har testselskapet Pearson Assessment besluttet å avvikle Den store psykologprisen i Sverige og Norge.

Vi har hatt en feil ved funksjonen for elektronisk påmelding til Psykolog-
foreningens kurs. Vi ber derfor den som har meldt seg på kurs i perioden onsdag 18. kl 18:00 til mandag 23. september kl 12:30, ta kontakt på tlf 23 10 31 51. På forhånd takk!

Ståle Einarsen.

Tre dager i mai 2015 blir Oslo den viktigste møteplassen for arbeids- og organisasjonspsykologi i Europa. Da vil Psykologforeningen være vertskap for en internasjonal konferanse om tematikken. –Forskning og praksis vil gå hånd i hånd. Vi kommer til å ha et tilbud til «alle», sier konferanseleder Ståle Einarsen.

Tor Erik Befring

Han ble ikke psykolog for å bli leder. Men da han tok skrittet, opplevde han at det han hadde lært på psykologskolen, var like anvendelig fra toppen av kommunen som det hadde vært i klinikken.

Norsk Psykologforening har pekt ut fire områder der det trengs en særlig innsats for å bedre det psykisk helsetilbudet til befolkningen.

Pål Johan Karlsen

Han har vært redaktør i Tidsskrift for Norsk Psykologforening i seks år. Nå stiller Pål Johan Karlsen seg bak rattet i psykologisk.no, det nyetablerte Psykologiforbundets nettbaserte tidsskrift som lanseres i 2014.

Bent Høie

Psykologforeningen gratulerer Høyres helsepolitiske talsperson og nestleder Bent Høie med seieren ved stortingsvalget. Forventningene er store til hva de borgerlige partiene skal levere på psykisk helse når de inntar regjeringskontorene.

Brukerperspektivet skal ha en sentral plass i Helsedirektoratets nye veileder om lokalt psykisk helse- og rusarbeid. Et utkast er ute på høring med svarfrist 2. oktober.

Hva er det som egentlig driver oss? Hva er det som gjør at man frivillig utsetter seg selv for andres lidelse? Jeg vurderte et øyeblikk om jeg heller burde begynne  i blomsterbutikk. Gå til  Heidi Tessands nye bloggtekst.