Lars Egeland (SV) og Karen Anne Kjendlie(H).

Lars Egeland (SV) og Karen Anne Kjendlie (H).

Stortings-
kandidatene til fylkespartiene i Vestfold vil ha en ny opptrappingsplan for psykisk helse, denne gangen målrettet mot kommunene. Det kom fram da Psykologforeningens lokallag i fylket arrangerte valgmøte i Tønsberg 22. august.

Høyesterett har avvist anken i saken der sakkyndig psykolog Per Slaastuen ble tilkjent oppreisning etter å ha blitt ærekrenket av organisasjonen Human Rights Alert Norway. Dermed er dommen som Tønsberg tingrett avsa i januar 2013, rettskraftig.

For blodferske studenter som har blitt varme i trøya, kan det være fristende å tøye strikken. Studentblogger Jørgen Flor advarer mot overmotet som kan oppstå når man får dinglende nøkler og et ID-kort i beltestroppen. Gå til bloggteksten Kunsten å si nei.

Hva mener Jonas Gahr Støre, hva mener Bent Høie, hva sier bruker-
representanter og sentral forskning? Last ned Tidsskrift for Norsk Psykologforenings valgspesial her.

Tor Levin Hofgaard og Ole Tunold under Arendalsuka.

”Psykisk helse? Spør meg!” Psykolog-
foreningens oppfordring midt i meningsmylderet under Arendalsuka, lyser hvitt fra mørkeblå t-skjorter på Akademikernes stand på ”Rudebilstasjonen”.

Både Psykologforeningens president, Tor Levin Hofgaard, og sjefredaktør Bjørnar Olsen i foreningens tidsskrift etterlyser 8. august politisk vilje til å gjøre vårt største folkehelseproblem til valgkamptema.

Vinner bryter målstreken. Foto:YAY Micro

Hva vil de politiske partiene gjøre med landets største helseutfordring  –  psykiske lidelser (*) ? Psykolog-
foreningen har gitt partiprogrammene terningkast på grunnlag av 1) hvilken bevissthet partiene har om hva som skaper psykiske helseproblemer og 2) hvilke tiltak de foreslår for å komme tidlig inn for å løse dem.

Hvilken effekt har psykologiske tiltak med lav terskel gitt av primær-
helsetjenesten til barn med alvorlige eller kronisk sykdom? Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten håper å finne svar i kunnskapsoppsummeringen de nå skal gjennomføre etter initiativ fra Norsk Psykologforening.

Jeg håper psykologstudenter i sommervikariater rundt om kring blir godt mottatt; at de får opplæring, veiledning og varierte arbeidsoppgaver. Vi er nemlig lærevillig, ressurssterk ungdom med ønske om meningsfylt arbeid. Da er det synd om vi ender opp med å koke kaffe i hele juli. Gå til studentblogger Jørgen Flors nye bloggtekst.

Donald N. Bersoff og Tor Levin Hofgaard

Donald N. Bersoff, president i American Psychological Association (APA), har opplevd på nært hold hva det vil si at krigstraumatiserte ikke får psykisk helsehjelp. Derfor har han valgt å fronte problemstillingen i verdens største organisasjon for psykologer.

Psykologforeningen bør opprette et eget faglig utvalg for rettspsykologi og sakkyndighet. Det foreslår arbeidsgruppen som har lagt siste hånden på en rapport om rettspsykologisk praksis i Norge og hvordan foreningen kan bidra til å høyne kompetansen på området.

Oppfølging over tid og tillitsfull relasjon mellom pasient og behandler er av stor betydning for psykose-
pasienters mulighet for å bli friske. Det fremgår av Helsedirektoratets nye faglige retningslinje for utredning, behandling og oppfølging av personer med psykoselidelser.

Aina Holmén trekker seg som kandidat til visepresidentvervet i Norsk Psykologforening. En samlet vurdering ligger bak avgjørelsen.

Suksess. Foto: YAY Micro

Kommunene har langt på vei lykkes med å rekruttere psykologer ved hjelp av rekrutteringsmidler fra helsemyndighetene. Psykologene oppfattes som lett tilgjengelige og har bidratt til å heve kvaliteten på kommunale helsetjenester.

Rune Frøyland.

Rune Frøyland lytter. Til ansatte, barn og foreldre på Østbytunet behandlings-
senter. Til motparten når han forhandler for Akademikerne Helse. Men ikke nødvendigvis på samme måten. Det har gitt resultater i en mannsalder. 26. juni fylte han 60 år.