Vi har hatt en feil ved funksjonen for elektronisk påmelding til Psykolog-
foreningens kurs. Vi ber derfor den som har meldt seg på kurs i perioden onsdag 18. kl 18:00 til mandag 23. september kl 12:30, ta kontakt på tlf 23 10 31 51. På forhånd takk!

Ståle Einarsen.

Tre dager i mai 2015 blir Oslo den viktigste møteplassen for arbeids- og organisasjonspsykologi i Europa. Da vil Psykologforeningen være vertskap for en internasjonal konferanse om tematikken. –Forskning og praksis vil gå hånd i hånd. Vi kommer til å ha et tilbud til «alle», sier konferanseleder Ståle Einarsen.

Tor Erik Befring

Han ble ikke psykolog for å bli leder. Men da han tok skrittet, opplevde han at det han hadde lært på psykologskolen, var like anvendelig fra toppen av kommunen som det hadde vært i klinikken.

Norsk Psykologforening har pekt ut fire områder der det trengs en særlig innsats for å bedre det psykisk helsetilbudet til befolkningen.

Pål Johan Karlsen

Han har vært redaktør i Tidsskrift for Norsk Psykologforening i seks år. Nå stiller Pål Johan Karlsen seg bak rattet i psykologisk.no, det nyetablerte Psykologiforbundets nettbaserte tidsskrift som lanseres i 2014.

Bent Høie

Psykologforeningen gratulerer Høyres helsepolitiske talsperson og nestleder Bent Høie med seieren ved stortingsvalget. Forventningene er store til hva de borgerlige partiene skal levere på psykisk helse når de inntar regjeringskontorene.

Brukerperspektivet skal ha en sentral plass i Helsedirektoratets nye veileder om lokalt psykisk helse- og rusarbeid. Et utkast er ute på høring med svarfrist 2. oktober.

Hva er det som egentlig driver oss? Hva er det som gjør at man frivillig utsetter seg selv for andres lidelse? Jeg vurderte et øyeblikk om jeg heller burde begynne  i blomsterbutikk. Gå til  Heidi Tessands nye bloggtekst.

«Mestring, utvikling, sosial til­hørighet». Få arenaer er som arbeidslivet avgjørende for god helse. Velkommen som deltaker i fordypningen klinisk arbeidspsykologi med oppstart 11. november.

Bruk av klinisk intuisjon i psykoterapi er et lite studert forskningsområde. Internasjonalt finnes noen få kvalitative studier, i Norge ingen. Nå inviterer Universitetet i Bergen et utvalg medlemmer av Psykologforeningen til å delta i en nettbasert spørreundersøkelse om temaet.

Psykologer har ofte god oversikt over effektive, evidensbaserte behandlings-
metoder, men har de like god oversikt over egne begrensninger i møte med hver enkelt pasient? På seminaret "Pasienten og jeg" inviterer Psykologforeningen til en dag hvor vi håper å stimulere til økt bevissthet og refleksjon rundt disse viktige sidene ved psykologisk praksis.

Solfrid Raknes lette forgjeves etter selvhjelpslitteratur om psykisk helse for barn og ungdom. Dermed så hun seg nødt til å lage den selv. 29. august fikk hun overrakt Åse Gruda Skards pris for popularisering av psykologisk kunnskap.

Jeg skulle egentlig vært på gjennomgang av personlighetstest (NEO-PI) men sitter i stedet på Oslo Kongressenter på jomfrutur til Den 10. norske psykologikongressen. Les om studentblogger Jørgen Flors opplevelser som førstereisgutt på Psykologikongressen.

Åshild Tellefsen Håland

Tvangslidelser lar seg effektivt behandle ved hjelp av gruppeterapi, også ved en vanlig norsk poliklinikk av vanlige terapeuter som har lært seg eksponering med responsprevensjon (ERP). Det dokumenterer psykologspesialist Åshild Tellefsen Håland som 29. august ble belønnet med prisen «Årets doktorgrad» under Den 10. norske psykologikongressen.

Jonas Gahr Støre.

Med en påplussing på tilskuddet til kommunepsykologer på 40 millioner kroner åpnet helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre den nasjonale psykologikongressen 29. august.