Aktuelt

Norges og verdens første barneombud, psykolog Målfrid Grude Flekkøy, døde 2. november bare noen uker før hun skulle ha fylt 77 år. Målfrid hadde et genuint engasjement på barns vegne, både nasjonalt og internasjonalt, og var med på å stifte Psykologforeningens menneskerettighetsutvalg.

Psykolog-
foreningen ønsker seg tydelige mål for utviklingen av kommunale psykiske helsetjenester og at målene manifesterer seg i varige tiltak. Det fremgår av foreningens merknader til statsbudsjettet som ble fremlagt av den avgåtte regjeringen.

Henriette L. Reigstad og Knut Haavard Kløvfjell

Hva bør man ha tenkt igjennom som psykologstudent for at overgangen til arbeidslivet ikke skal bli for brå? Vi spurte studentleder Knut Haavard Kløvfjell og lederen for Yngre psykologers utvalg (YPU), Henriette Linnea Reigstad.

Skal vi fortsette å være terapeuter i kommunen og overlate folkehelsearbeidet til andre profesjoner? Kommune-
psykolog Heidi Tessand spør i sin nye bloggtekst  Kommunepsykologen fortsatt i terapirommet.

Er det plass til (psykologi)-
studenter i jakten på bedre forebygging og kanskje et bedre samfunn? Slik spør Anders Lillevik Thorsen, ny blogger for Studentpolitisk utvalg i teksten Studenter kan også forebygge .

Norsk Psykologforening sier nei til helsemyndighetenes forslag om å la kommuner åpne for inhalering av heroin i sprøyterom.

Helsetjenesteaksjonen har satt spørsmålet på dagsordenen. Tidsskrift for Norsk Psykologforening har gitt stemme til psykologer som mener måle- og telleiveren har løpt løpsk i psykisk helsevern. 21. oktober tok Kvalitetsutvalget i Norsk psykologforening debatten.

– Årets TV-aksjon gir en kjærkommen anledning til å skape større åpenhet om demens, en sykdom som rammer stadig flere av oss. Åpenhet er en forutsetning for å kunne komme tidlig inn med riktig hjelp, sier Psykologforeningens president, Tor Levin Hofgaard.

Alexander Cappelen. Foto: NHH

Professor i økonomi ved Norges Handelshøyskole, Alexander Cappelen, er kåret til årets vinner av Akademikerprisen. Cappelens forskning har gjort adferdsøkonomien til et område som har påkalt internasjonal interesse, mener juryen.

Det blir opp til den borgerlige regjeringen å gi befolkningen et kommunalt psykisk helsetilbud med høy kvalitet, uavhengig av hvor i landet vi bor. Den rødgrønne regjeringen benyttet ikke anledningen i sitt siste statsbudsjett.

Toril Araldsen.

– Ledelse handler om å legge til rette for at flinke folk får gjort jobben sin, sier Toril Araldsen. Påstanden er grunnfestet i erfaringer både som flyvertinne, koordinator i katastrofeområder og – i dag – som senterleder ved Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS Øst).

Fra 2014 består fordypnings-
program i klinisk voksenpsykologi av fire moduler. Du må nå melde deg på alle disse fire modulene dersom du ønsker å ta hele fordypningen i klinisk voksenpsykologi.

Harald Sandnes og Tor Levin Hofgaard

Nytt hovedsatsings-
område, ny spesialistordning, lovendringer og valg av sentrale tillitsvalgte. For den som skal møte på Psykolog-
foreningens landsmøte i Sandefjord i slutten av november gjelder det å være forberedt!

De fleste unge har det veldig bra, men altfor mange opplever stress og slit i hverdagen. De har søvnproblemer, føler håpløshet og har dårlig selvbilde, viser en NOVA-rapport som ble presentert 10. oktober. Se presentasjonen i opptak her.

Psykolog-
foreningen gratulerer med Verdensdagen for psykisk helse. Ikke minst alle frivillige og kommuner som er med på å dra lasset i lokalmiljøene for å gjøre årets tema – «Se hverandre, gjør en forskjell» – til mer enn et munnhell.