Aktuelt

"Henger det et saftig eple foran nesa vår, ja, da spiser vi det. Adam og Eva satte en standard som sitter". Bloggduoen Guro Øiestad og Peder Kjøs skriver om kortsiktig nytelse og langsiktig lykke.

Hvordan kan jeg møte et menneske som spør seg om det er verdt å leve, på en måte som bygger tillit? Mats Larssen godtgjør hvorfor «tillit» er helt grunnleggende for at en terapeutisk relasjon skal kunne skape utvikling. Gå til bloggteksten  Tillit som nøkkelen til et godt liv.

Hva handler den egentlig om, debatten om dyre barneklær? Markedsføring, foreldrene som rollemodeller, jenteinteresser vs. gutte-
interesser? Guro Øiestad forsøker å rydde opp etter de siste dagers heftige nettdebatter og NRKs diskusjon om temaet 28. november. Gå til teksten Dyre barneklær, sinna debattanter.

Marianne Løvstad.

Flere nevropsykologer i psykisk helsevern. Slik lyder ett av ønskene til lederen i Norsk nevropsykologisk forening (NNF), Marianne Løvstad, i forbindelse med at foreningen i slutten av november avholdt sitt årsmøte og faglig konferanse.

De fleste adopterte klarer seg bra selv om de har en utfordrende start på livet og økt risiko for psykiske lidelser. Det viser en kunnskaps-
oppsummering fra Folkehelseinstituttet.

"Trenden med å kjøpe dyre barneklær henger antakelig mest sammen med at flere enn før har råd til det. Jeg ikke ser noen grunn til å moralisere over det." Peder Kjøs fikk bank på nettet etter å ha ytret seg i diskusjonen om eksklusive barneklær. Her spør han: Hvorfor så sinna?

Her kan du bli kjent med hvem som er valgt inn i Sentralstyret i Norsk Psykologforening for landsmøteperioden 2013-16. Tor Levin Hofgaard og Rune Frøyland ble gjenvalgt til henholdsvis president og visepresident med ansvar for lønns- og arbeidsmarkedspolitikk. Birgit Aanderaa ble valgt til visepresident med ansvar for fag- og profesjonspolitikk

Gutt med hendene til beskyttelse over hodet

LM13:

”Forebygging for barn og unge” ble vedtatt som nytt hovedsatsingsområde til rungende applaus på Psykologforeningens landsmøte 21. november 2013.

Landsmøtet i Norsk Psykologforening vedtok 21. november nytt reglement for spesialistutdanningen for psykologer. Nyordningen omfatter 10 spesialiteter og en modulbasert struktur som skal gjøre det enklere å tilpasse seg samfunnets behov.

Drøye halvparten av delegatene på Psykologforeningens landsmøte er førstereis-delegater. Vi spurte tre av dem om hvilke forventninger de har og hvilken enkeltsak de er mest spent på utfallet av.

Halvor Kjølstad

Som guttunge lærte han å banne og spille poker av drankere. Som voksen vil han gjerne bli husket for sitt bidrag til at psykologer oppfører seg ordentlig i samfunnet. Under Psykologforeningens landsmøte ble han honorert for innsatsen med æresmedlemskap. Kjølstad er én av to hedersgjester i november.

An-Magritt Aanonsen

Ingen har sittet lenger som president i Norsk Psykologforening enn An-Magritt Aanonsen. Hennes 12 år i høvdingsetet sammenfaller med en av de største vekstperiodene for psykologer i Norge. Under innledningen av Psykologforeningens landsmøte ble hun hedret med æresmedlemskap og er en av våre to hedersgjester for november.

To barnehoder i siluett

LM13:

– Det nytter å utjevne sosiale forskjeller ved hjelp av forsterket innsats i barneårene. Det var det entydige budskapet fra førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger, Ingeborg Foldøy Solli, under åpningen av Psykologforeningens landsmøte 20. november.

Tor Levin Hofgaard

– Som profesjon har vi plikt til å spørre oss hvilken rolle vi skal spille i samfunnet. Det er samfunnsdialogen som gir oss legitimitet og innflytelse. Det sa president i Norsk Psykologforening, Tor Levin Hofgaard, da han hilste i underkant av 100 delegater velkommen til Psykologforeningens landsmøte i Sandefjord 20.-22. november.

Det er befriende når noen tør å ta bladet fra munnen, beskriver de mørkeste og mest hemmelige følelsene i menneskelivet slik at vi kan si, ”Ja, jeg kjenner meg igjen, sånn kan jeg ha det også”. Men ikke bare. Les våre nye bloggere Peder Kjøs´ og Guro Øiestads tekst Nakenhet - den nye påkledningen?