Aktuelt

Mennesket og andre arter har nytt alkohol og andre rusmidler i tusenvis av år, noen ganger til det gode og noen ganger til det onde. Men er det så stor forskjell mellom psykofarmaka som SSRI, benzodiazepiner og antipsykotika, og andre rusmidler? Gå til studentblogger Anders Lillevik Thorsens tekst Rødvinsterapi.

Anja Høye Rogde

Hedersgjest:

Kommunepsykolog i Fjell, Anja Høye Rogde, vil gi helsesøstrene effektive verktøy for å forebygge angstlidelser hos unge. Med et forskningsmiljø i ryggen og tre millioner i potten har hun stor tro på suksess. Anja er psykologforeningen.nos hedersgjest i februar.

Hva har en psykolog med egen sex-spalte egentlig lært om sex som kan være nyttig også for klinikere? Guro Øiestad stiller spørsmålet til KK-spaltist Peder Kjøs, som rapporterer fra bunken av spørsmål.

Hva skal til få å realisere tverrpolitiske mål om å redusere tvang i psykisk helsevern? Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse har bedt både brukere og fagfolk om råd. 10. februar lanserte de ideheftene Alternativer til tvang I og II .

Hva er det med religion som berører eller opprører oss? Hvorfor er temaet så vanskelig å ta opp i terapi og i forelesnings-
salen? Gå til student Anders Lillevik Thorsens bloggtekst Religion i terapirommet

Hvordan ser hylla di ut? Innebygget, IKEA eller arvegods? Kampen for å iscenesette seg selv som unik, tar stadig nye former. Er den i ferd med å bli en ny konvensjon? Gå til Peder Kjøs´ og Guro Øiestads bloggtekst Selvbilder.

Andelen av befolkningen med psykiske lidelser varierer betydelig fra kommune til kommune. Det viser folkehelse-
profilene som er utarbeidet av Nasjonalt folkehelseinstitutt for 2014. Sjekk den psykiske helseprofilen i din kommune.

Du uttrykker deg gjennom valgene dine. Eller forblir inne i deg selv ved ikke å velge. Gå til tospannet Guro Øiestads og Peder Kjøs´ bloggtekst Valgets kval.

Hvordan bekjempe at psykologer, leger og annet helsepersonell lar seg bruke til tortur?  Velkommen til filmkveld og paneldebatt om det absolutte forbudet mot tortur, etikk og retten til rehabilitering etter tortur. Sted: Viktoria kino (gamle Vika kino).Tid: Torsdag 6. februar kl. 16:30.

"Nå er jeg lei. Skikkelig drittlei. Igjen har mediene prestert kunst-
stykket å presentere mennesker med psykiske lidelser som farlige". Adrian Lorentsson, leder av Mental Helse Ungdom, er oppgitt over medienes unyanserte omtale av personer med psykiske lidelser. Gå til bloggteksten Nei, vi er ikke farlige.

Hva vet vi egentlig om sammenhengen mellom psykiske lidelser og vold og drap? Norsk Psykologforening har sett nærmere på forskningslitteraturen og oppsummerer funnene i et eget faktaark.

I noen immigrantmiljøer kan stigma som hefter ved psykiske plager føre til tap av anseelse og i verste fall utestengelse fra fellesskapet. På tide med egne tiltak, spør Emine Kale som er aktiv i Foreningen for interkulturell psykologi (FIP). Gå til blogg.

Sårbarhet for å oppleve seg avvist og mislykket kan være årsak til selvmord blant unge, velfungerende menn. Det viser en intervju-
undersøkelse som forskere ved Folkehelseinstituttet har gjort blant etterlatte.

Hvorfor er eldrepsykologi så viktig, og hvilke muligheter gir feltet for psykologer? Vi spurte tre av deltakerne på fordypningsprogrammet i eldrepsykologi i 2014.

"Kommentarfelter, blogger og ekstrem-forum er de nye doveggene." Guro Øiestad og Peder Kjøs trekker linjene fra over 20 år gammel forskning på dografitti til de mest høyrøstede kommentarene i dagens nettdebatter. Gå til bloggteksten Gutterommet revisited.