Gaute Godager

Han måtte tenke seg om før han sa seg villig til å stikke hodet fram som ny blogger på psykologforeningen.no. Når tidligere spillutvikler, nå psykolog, Gaute Godager likevel sa ja, var det fordi han ved flere anledninger har vært eplekjekk nok til å anklage psykologstanden for å være for usynlig i det offentlige rom.

Barn og unge med søvnvansker er sårbare for overvekt og psykiske lidelser. Trøsten er at man kan få bukt med søvnproblemet ved hjelp av velprøvde metoder, og terapi gir bedre resultat enn medisiner. Det fremkom da Psykologforeningen hadde invitert til foredrag og debatt på Litteraturhuset 10. april under tittelen Marsj i seng!

Mennesker med rusmiddelproblemer og psykiske lidelser får ikke alltid hjelp som er godt nok faglig dokumentert. Derfor har Helsedirektoratet nå utarbeidet en ny faglig retningslinje som er tilgjengelig i digitalt format. Brukerne får sitt eget grensesnitt, alt på helsebiblioteket.no.

Søvnens betydning for barn og unge er tema når Psykologforeningen og Norsk Lektorlag trommer sammen til debatt på Litteraturhuset 10. april under tittelen Marsj i seng!

Merry Bullock

Ønsker du innblikk i hvordan det står til med psykologifaget og psykolog-
profesjonen i andre land, kan den nye portalen til International Union of Psychological Science være noe for deg. Redaktør Merry Bullock ønsker din dugnadsinnsats hjertelig velkommen.

Arne Holte

Den store psykologprisen for 2012 ble 14. mars tildelt Arne Holte. Prisvinneren ble hyllet som en av motorene bak det psykiske helsearbeidet i Norge og fikk prisen overrakt av sin øverste sjef, helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.

Jente med stråhatt (Illustrasjonsfoto). Foto: YAY Micro

Illustrasjonsfoto.

”Barns og unges behov for tidlig behandling omsettes ikke i forslag til tydelige systemendringer”. Slik lyder en av Psykolog-
foreningens viktigste innvendinger mot Helsedirektoratets utkast til nye faglige retningslinjer for utredning, behandling og oppfølging av psykoselidelser.

«Vær der også når hverdagen kommer». Slik lyder ett av rådene i Helsedirektoratets nye veileder om hvordan man kan ivareta etterlatte ved selvmord. Veilederen gir plass til etterlattes egne tips om hvilke hjelpebehov de vil ha dekket.

Per Isdal. Foto. Torleiv Odland

Da Per Isdal innså at de kulturelle preferansene hadde tatt turen fra frijazz til svensk køntri, fra fransk film til Paradise Hotel, tok han det som et varsel.

Tor Levin Hofgaard

Mennesker som er akutt selvmordstruet, har behov for vern. Det er imidlertid tungtveiende grunner for at et slikt vern ikke alltid skal ligge innenfor psykisk helsevernloven. Slik innleder president i Norsk Psykologforening, Tor Levin Hofgaard, en  kommentar i Aftenposten 6. februar 2012, samme dag som høringsfristen utløp for Paulsrudutvalgets utredning om tvang i psykisk helsevern.

Bjarne Hansen. Foto: TV3

Obsessive Compulsive Disorder (OCD) som TV-show i prime-time åtte onsdager på rad? Enda en omdreining på reality-karusellen? Det manglet ikke på motforestillinger da psykolog Bjarne Hansen og hans kolleger ville lage TV-serie om tvangslidelser.

Fra 1. januar 2012 har Norsk psykologforening medansvar for hvilke krav som skal stilles arbeidspsykologiske tester og testbrukere. Arbeidet skjer innenfor rammen av sertifiseringsordningen som driftes av Det Norske Veritas (DNV).

Hvordan fremme god psykisk helse hos de minste barna? På årets første arbeidsdag valgte bortimot 400 barnehageansatte i Lørenskog å låne øret til kommunepsykologene Brita Strømme og Kjersti Hildonen.

Lillian Erichsen og Arne Elstad

- Fellesløftet etter 22. juli viser at hele Norge kan fungere som et godt nasjonalt kriseteam. Nå gjelder det å ta i bruk de gode erfaringene, enten fremtidige kriser skyldes terror, ulykker eller selvmord, sier generalsekretær Lillian Erichsen i Landsforeningen for etterlatte ved selvmord (LEVE).

Elin Fjerstad og Nina Lang.

- De fleste pasienter innlagt i somatisk sykehus opplever eksperter som undersøker og behandler kroppen. Men mange får ikke hjelp til grunnleggende mestring av kriser, eller til å leve med at kroppene deres vil være plaget av sykdom resten av livet.