Aktuelt

Psykologer som jobber i kommunen, kan høsten 2012 få faglig påfyll ved å delta på en eller flere faglige samlinger i regi av Norsk Psykologforening. Blant temaene finner du effektive lavterskeltilbud for voksne og psykologisk behandling av psykiske helseplager i øvre del av livsløpet.

Jens Stoltenberg og kommisjonsleder Alexandra Bech Gjørv (Foto: SMK/Kjosvold)

22. juli–kommisjonen gir kommunene ros for stort engasjement i det psykososiale oppfølgings-
arbeidet, men påpeker at pårørende og overlevende har opplevd variasjoner i psykologisk oppfølgning i hjemkommunen. - På tide å lovfeste ordningen med psykosiale kristeteam, mener fagsjef Anders Skuterud i Norsk Psykologforening.

Helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen presenterte i juli 2012 regjeringens nasjonale strategi for økt frivillighet i psykiske helsetjenester. Formålet er blant annet å få bukt med de store geografiske variasjonene i tvangsbruk og ufullstendig registrering av tvangsdata i helseforetakene.

Heidi Aurstad. Foto: Sabir Kadri

I 12 måneder har hun vært tett på dem som ble direkte rammet og berørt etter fjorårets udåd på Utøya. Nå tillater kommunepsykolog i Levanger, Heidi Aurstad, seg et tilbakeblikk. Det som har imponert henne aller mest, er hvordan ungdommen selv har taklet situasjonen.

Karin Yrvin

”Psykisk helse er like viktig som fysiske helse, for det enkelte individ og for samfunnet. Vi må snakke mer om det, behandle mer og forebygge mer”. Det skriver Arbeiderpartiet på sin hjemmeside.- Gledelige signaler, sier Tor Levin Hofgaard.

Gunn Scheen.

Med dyp sorg har vi mottatt melding om at Psykologforeningens tidligere leder, Gunn Scheen, er gått bort. Hun var både spesialist i samfunnspsykologi og i klinisk psykologi, og ansatt på Stord DPS. Etter to ukers sykehusopphold døde hun femte juli. Gunn Scheen begraves fra Bremnes kirke, fredag 13. juli, kl. 12.00.

Det er med dyp sorg vi fredag 6. juli mottok meldingen om at sentralstyremedlem Kristian Knudsen døde 1. juli. I fjor ble han alvorlig syk. Vi hadde i det lengste håpet at alt ville bli bra, men nå måtte han gi tapt etter et lengre tids sykeleie. Han bisettes fra Nordreisa kirke tirsdag 10. juli.

Barn hvisker til barn. Foto: YAY Micro

NEPSY er en metode som gir psykologer en unik mulighet til å undersøke barns språkvansker i tillegg til andre funksjonsvansker. Nå har du som er psykolog anledning til å melde deg på Psykologforeningens introduksjonskurs.

Erna Solberg. Foto: Høyre

Erna Solberg vil ha flere psykologer i kommunen. Effektive psykiske helsetjenester i førstelinjen kan være et viktig virkemiddel for å bekjempe fattigdom, mener hun.

Erik Hessen.

27. juni åpnet The International Neuro-
psychological Society sin internasjonale kongress i Oslo. Med 870 deltakere fra alle verdenshjørner er kongressen The Changing Brain trolig den største i sitt slag i Europa noensinne. Se bilder fra åpningen her.

Else-Marie Molund

@ElseMarieMolund

Du trenger ikke hete Sissel Gran, Willy Tore Mørch eller Frode Thuen for å spre godt psykologifag utenfor terapirommet. Lokallagsleder Else-Marie Molund debuterte nylig som spaltist i lokalavisa iTromsø. – Det bør være en naturlig del av psykologers samfunnsrolle å dele kunnskap, sier hun.

Økt samhandling, nei til heroinbehandling og nasjonal strategi mot overdosedødsfall. Slik lyder noen av stikkordene i stortingsmeldingen Se meg! En helhetlig rusmiddelpolitikk, som regjeringen presenterte 22. juni.

Erna Solberg. Foto:Høyre

Høyre ønsker å gjøre det enklere og raskere å få time hos psykolog.- I dag går folk til fastlegen sin med forskjellige problemer. En del av dette er det bedre å gå til andre spesialister med, som psykolog eller spesialsykepleier, sier partileder Erna Solberg til Aftenposten.

Hva bør være Psykologforeningens hoved-
satsingsområde i perioden 2013-16? Under vignetten Din idé har vi invitert ressurspersoner i og utenfor det psykiske helsefeltet til å komme med innspill og forslag. Denne gangen svarer generalsekretær Tove Gundersen i Rådet for psykisk helse.

Hvordan kan psykologisk kunnskap være et virkemiddel i forebyggende helsearbeid? Svar får du på konferansen Psychology for Health - Contributions to Policy Making, som både har beslutningstakere og fagfolk som målgruppe.