Erik Hessen.

27. juni åpnet The International Neuro-
psychological Society sin internasjonale kongress i Oslo. Med 870 deltakere fra alle verdenshjørner er kongressen The Changing Brain trolig den største i sitt slag i Europa noensinne. Se bilder fra åpningen her.

Else-Marie Molund

@ElseMarieMolund

Du trenger ikke hete Sissel Gran, Willy Tore Mørch eller Frode Thuen for å spre godt psykologifag utenfor terapirommet. Lokallagsleder Else-Marie Molund debuterte nylig som spaltist i lokalavisa iTromsø. – Det bør være en naturlig del av psykologers samfunnsrolle å dele kunnskap, sier hun.

Økt samhandling, nei til heroinbehandling og nasjonal strategi mot overdosedødsfall. Slik lyder noen av stikkordene i stortingsmeldingen Se meg! En helhetlig rusmiddelpolitikk, som regjeringen presenterte 22. juni.

Erna Solberg. Foto:Høyre

Høyre ønsker å gjøre det enklere og raskere å få time hos psykolog.- I dag går folk til fastlegen sin med forskjellige problemer. En del av dette er det bedre å gå til andre spesialister med, som psykolog eller spesialsykepleier, sier partileder Erna Solberg til Aftenposten.

Hva bør være Psykologforeningens hoved-
satsingsområde i perioden 2013-16? Under vignetten Din idé har vi invitert ressurspersoner i og utenfor det psykiske helsefeltet til å komme med innspill og forslag. Denne gangen svarer generalsekretær Tove Gundersen i Rådet for psykisk helse.

Hvordan kan psykologisk kunnskap være et virkemiddel i forebyggende helsearbeid? Svar får du på konferansen Psychology for Health - Contributions to Policy Making, som både har beslutningstakere og fagfolk som målgruppe.

Ingvild Gregersen. Foto: Tønsberg Blad

Ingvild Gregersen.Foto: Tønsberg Blad

De er to av cirka 80 tillitsvalgte som har satt sommeren på vent mens de forhandlet om penger og prinsipper med psykologenes største arbeidsgiver, helseforetakene: Ingvild Gregersen og Christin Weiss har stått til livet i lokale forhandlinger og har ikke gått av veien for å ta natten til hjelp.

Hvilken forskning finnes om effekten av familie- og nærmiljøbaserte tiltak for barn og unge med atferdsproblemer? Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten har laget en oversikt som omfatter Parent Management Training Oregon (PMTO), De utrolige årene og Multisystemisk terapi (MST).

Flere enn før har et positivt syn på muligheten til å jobbe igjen etter å ha hatt psykiske helseproblemer. Denne konklusjonen trekker Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) i rapporten Engasjement, åpenhet og holdninger til psykisk helse og psykisk sykdom.

Hva bør være Psykologforeningens hovedsatsings-
område i perioden 2013-16? Under vignetten Din idé har vi invitert ressurspersoner i og utenfor det psykiske helsefeltet til å komme med innspill og forslag. Først ute er psykisk helseaktivist og debattant Sigrun Tømmerås.

Det er viktig å bidra i den offentlige debatten med kunnskap og om ulike fenomener eller tilstander. Men å gå det siste skrittet og uttale seg konkluderende om diagnose på en identifisert person, mener jeg ligger utenfor psykologens og psykiaterens mandat og fagetiske retningslinjer. Det skriver Tor Levin Hofgaard i kronikken Diagnostisering uten mandat i Aftenposten 21. mai.

Flere fikk behandling i psykisk helsevern i 2011 enn i 2010, men dataene er mangelfulle. Det fremgår av en ny rapport fra Norsk Pasientregister, som viser at mistanke om depresjon og ADHD er vanlige henvisningsgrunner for barn.

Vil tester blir overflødige i fremtiden? Ikke usannsynlig, i følge testguru Michael Kosinski, direktør ved Operations for The Psychometrics Centre ved University of Cambridge.

Så lenge vi er mer opptatt av at systemet fungerer enn at folk fungerer, så får vi dyre, byråkratiske tjenester som gir mer motløshet enn håp. Gå til Birgit Vallas blogg om NAV-uroen som av og til kommer over henne.

Gaute Godager

Han måtte tenke seg om før han sa seg villig til å stikke hodet fram som ny blogger på psykologforeningen.no. Når tidligere spillutvikler, nå psykolog, Gaute Godager likevel sa ja, var det fordi han ved flere anledninger har vært eplekjekk nok til å anklage psykologstanden for å være for usynlig i det offentlige rom.