Gunn Scheen.

Med dyp sorg har vi mottatt melding om at Psykologforeningens tidligere leder, Gunn Scheen, er gått bort. Hun var både spesialist i samfunnspsykologi og i klinisk psykologi, og ansatt på Stord DPS. Etter to ukers sykehusopphold døde hun femte juli. Gunn Scheen begraves fra Bremnes kirke, fredag 13. juli, kl. 12.00.

Det er med dyp sorg vi fredag 6. juli mottok meldingen om at sentralstyremedlem Kristian Knudsen døde 1. juli. I fjor ble han alvorlig syk. Vi hadde i det lengste håpet at alt ville bli bra, men nå måtte han gi tapt etter et lengre tids sykeleie. Han bisettes fra Nordreisa kirke tirsdag 10. juli.

Barn hvisker til barn. Foto: YAY Micro

NEPSY er en metode som gir psykologer en unik mulighet til å undersøke barns språkvansker i tillegg til andre funksjonsvansker. Nå har du som er psykolog anledning til å melde deg på Psykologforeningens introduksjonskurs.

Erna Solberg. Foto: Høyre

Erna Solberg vil ha flere psykologer i kommunen. Effektive psykiske helsetjenester i førstelinjen kan være et viktig virkemiddel for å bekjempe fattigdom, mener hun.

Erik Hessen.

27. juni åpnet The International Neuro-
psychological Society sin internasjonale kongress i Oslo. Med 870 deltakere fra alle verdenshjørner er kongressen The Changing Brain trolig den største i sitt slag i Europa noensinne. Se bilder fra åpningen her.

Else-Marie Molund

@ElseMarieMolund

Du trenger ikke hete Sissel Gran, Willy Tore Mørch eller Frode Thuen for å spre godt psykologifag utenfor terapirommet. Lokallagsleder Else-Marie Molund debuterte nylig som spaltist i lokalavisa iTromsø. – Det bør være en naturlig del av psykologers samfunnsrolle å dele kunnskap, sier hun.

Økt samhandling, nei til heroinbehandling og nasjonal strategi mot overdosedødsfall. Slik lyder noen av stikkordene i stortingsmeldingen Se meg! En helhetlig rusmiddelpolitikk, som regjeringen presenterte 22. juni.

Erna Solberg. Foto:Høyre

Høyre ønsker å gjøre det enklere og raskere å få time hos psykolog.- I dag går folk til fastlegen sin med forskjellige problemer. En del av dette er det bedre å gå til andre spesialister med, som psykolog eller spesialsykepleier, sier partileder Erna Solberg til Aftenposten.

Hva bør være Psykologforeningens hoved-
satsingsområde i perioden 2013-16? Under vignetten Din idé har vi invitert ressurspersoner i og utenfor det psykiske helsefeltet til å komme med innspill og forslag. Denne gangen svarer generalsekretær Tove Gundersen i Rådet for psykisk helse.

Hvordan kan psykologisk kunnskap være et virkemiddel i forebyggende helsearbeid? Svar får du på konferansen Psychology for Health - Contributions to Policy Making, som både har beslutningstakere og fagfolk som målgruppe.

Ingvild Gregersen. Foto: Tønsberg Blad

Ingvild Gregersen.Foto: Tønsberg Blad

De er to av cirka 80 tillitsvalgte som har satt sommeren på vent mens de forhandlet om penger og prinsipper med psykologenes største arbeidsgiver, helseforetakene: Ingvild Gregersen og Christin Weiss har stått til livet i lokale forhandlinger og har ikke gått av veien for å ta natten til hjelp.

Hvilken forskning finnes om effekten av familie- og nærmiljøbaserte tiltak for barn og unge med atferdsproblemer? Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten har laget en oversikt som omfatter Parent Management Training Oregon (PMTO), De utrolige årene og Multisystemisk terapi (MST).

Flere enn før har et positivt syn på muligheten til å jobbe igjen etter å ha hatt psykiske helseproblemer. Denne konklusjonen trekker Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) i rapporten Engasjement, åpenhet og holdninger til psykisk helse og psykisk sykdom.

Hva bør være Psykologforeningens hovedsatsings-
område i perioden 2013-16? Under vignetten Din idé har vi invitert ressurspersoner i og utenfor det psykiske helsefeltet til å komme med innspill og forslag. Først ute er psykisk helseaktivist og debattant Sigrun Tømmerås.

Det er viktig å bidra i den offentlige debatten med kunnskap og om ulike fenomener eller tilstander. Men å gå det siste skrittet og uttale seg konkluderende om diagnose på en identifisert person, mener jeg ligger utenfor psykologens og psykiaterens mandat og fagetiske retningslinjer. Det skriver Tor Levin Hofgaard i kronikken Diagnostisering uten mandat i Aftenposten 21. mai.