Gutt legger puslespill

Budskapet er ikke til å misforstå når tre samfunnspsykologer er premiereklare med bok om mulighetene for kommuner som tar psykisk helsearbeid på alvor: Vi bruker for mange ressurser på å behandle fremfor å forebygge psykiske lidelser.

Å være redd er en naturlig del av det å være barn. Bekymrede foreldre trenger av og til hjelp til å forstå hva det er som plager den lille. Den hjelpen må vi gi uten at vi trenger å sykeliggjøre det levde liv. Les kommunepsykolog Nina Dalens kronikk som stod på trykk i Hallingdølen 11. desember.

Jeg har stusset over at psykologer av og til slutter å tenke som psykologer i kollegiale situasjoner. Hvorfor er vi ikke flinkere til å lokke fram hverandres mestringshistorier og benytte flere “kom og sett deg her”-intervensjoner overfor lederen. Vi må støtte den bitre, hakkende legen for å endre ham/henne. Gå til Gaute Godagers nye bloggtekst.

- Vi må legge forholdene bedre til rette for at privat vold blir erkjent som det sentrale helseproblemet den er, sier Inga Marte Thorkildsen. 6. desember stod hun i fremste rekke blant gratulantene da Alternativ til vold rundet 25 år.

Begge foreldre bør få rett og plikt til å hindre samvær hvis de frykter vold og overgrep fra den andre parten, ikke bare den barnet bor hos. Det skriver Psykologforeningen i en høringsuttalelse til den nye barneloven.

Det har aldri vært ansatt flere i det psykiske helsevesenet, men forekomsten av psykiske lidelser går ikke ned, og vi behandler mer enn vi forebygger. Hvis vi fortsetter med dette, blir vi da curlingterapeuter for samfunnet? Gå til Heidi Tessands bloggtekst Curlingterapeuter.

Kvaliteten på psykiske helsetjenester blir bedre i kommuner som ansetter kommunepsykolog: Terskelen for å få hjelp er lav og beskjeden fra kommunene er klar:  ”Dette vil vi ha mer av.”

5 600 personer ble tvangsinnlagt til sammen 8 300 ganger i det psykiske helsevernet i fjor, viser en ny rapport fra Helsedirektoratet. Bruken av tvang har altså ikke gått ned, og nå styrkes arbeidet for økt frivillighet.

– Det viktigste vi kan gjøre for å inkludere flere i arbeidslivet er å slutte å sykeliggjøre menneskers levde liv. Det sa Psykologforeningens president Tor Levin Hofgaard under Helse- og omsorgsdepartementets samråd fredag 16. november.

Organisasjons-
spesialistene har fått egne bestemmelser for skriftlig arbeid. Bestemmelsene trer i kraft 1. desember 2012.

Personer med alvorlig psykisk lidelse kan ha stor nytte av at fysisk trening og undervisning i egen diagnose supplerer behandling. Det viser en ny studie fra Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten.

Som en av de  første kommunene i landet har Ski evaluert sine tverrfaglige psykiske helsetjenester.  I en ny rapport dokumenterer kommunen at brukerne omfavner tilbudet og at psykologene har en rolle å fylle på et mangfold av nivåer.

Noe av det minste jeg gjør, som kan gi stor effekt, er å bruke SMS i jobbsammenheng. For en stund siden jobbet jeg med en familie som hadde store konflikter, og hvor gutten i familien var veldig sint og utagerende både på skolen og hjemme. Gå til kommunepsykolog Heidi Tessands bloggtekst Mange bekker små.

Lederprogrammet ”Psyk meg opp i ledelse” blir nå et nasjonalt tilbud i samarbeid mellom Nasjonal ledelsesutvikling  og Psykologforeningen. Dermed kan ledere fra hele landet delta, så sant de har psykologbakgrunn innenfor psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling.

Kristin Clemet. Foto: A.O. Hageberg

Hva vil være rammen for valg av nytt hovedsatsings-
område i Norsk Psykologforening? Hvilke hull har samfunnet behov for å fylle? 12 måneder før nytt satsingsområde skal avgjøres på landsmøtet, inviterte foreningen sine sentrale og lokale ledere til å tenke høyt og grenseløst.