Bedre skolemiljø. Bedre foreldrekontakt. Færre barn og unge som blir henvist til psykiske helsetjenester (BUP) og PPT. Mindre sykefravær blant lærerne.
I Bærum kommune henvendte mange elever seg til skolehelsetjenesten fordi de var engstelige for å holde presentasjoner foran klassen. Det ønsket vi å gjøre noe med.
Helse- og omsorgsminister Bent Høie lover «psykisk helse» i skolen fra 2020.
De hadde ikke bare en glitrende idé, de er på vei til å realisere den også: Et system for å gi ungdomsskoleelever enkel tilgang til kunnskap om normalpsykologi.
Psykologforeningen går imot Nordahl-utvalgets forslag om å fjerne den individuelle rettigheten etter opplæringsloven.
Det er bred enighet i befolkningen om at barn og unge bør lære om psykisk helse i skolen.
Det er kun tre plasser på pallen. De fleste av oss vinner ikke gullmedaljen. Skolearenaen er blitt et olympisk mesterskap i prestasjon. For noen elever er prestasjonsfokuset et hinder for læring.
– Økningen av unge jenter som får medisiner mot depresjon, er bekymringsfull, sier Tor Levin Hofgaard, president i Norsk psykologforening.
– Det beste tipset for god psykisk helse? – Henge med venner, sier Musa Sanyang . – Se på filmer, sier Caelina Michelsen.
«Skolen kan på systematisk måte gi ungdom kunnskap, verktøy og innsikt i hva som påvirker psykisk helse». Slik signaliserer kunnskapsministeren hva han vil med det nye livsmestringsfaget.
Psykologhjelp skal stå på tilbudslista til samtlige kommuner fra 2020. Bent Høie dro til Oppegård for å markere loven som skal sikre at kompetansen kommer på plass.
Vi som jobber på arenaene hvor barna lever sine liv, må lytte fokus fra årsak til risiko og fra behandling til beskyttelse.
Barn og unge vil ha meglingsteam og fadderordning for å gjøre skolen bedre.
Diskusjonen om hvem som har ansvar for nettmobbing, er en avledningsmanøver for å slippe å forholde seg til den vanskelig oppgaven det er å stoppe mobbingen.
Lærerne i Skedsmo peker ikke lenger på elevene når elevene strever. De peker på seg selv og læringsmiljøet og får blant annet veiledning av PP-psykologer om barns psykiske helse.
Gode relasjoner mellom lærer og elev er plattformen for psykososial utvikling og læring i skolen, mener Ida Brandtzæg, Stig Torsteinson og Guro Øiestad.
Hva skal til for at begreper som «psykososialt miljø», «livsmestring» og «sosial- og emosjonell kompetanse» skal bli mer enn pene ord på papiret?
Nittedal kommune: Hvis ikke barna trives på skolen, er de ikke i stand til å lære noe.
Sammenhengen mellom mistrivsel på skolen og depressive symptomer hos unge har blitt sterkere over tid.
« Forrige | 1 | 2 | Neste »
Forhandlingsavdelingen har telefontid kl. 12:15-15:00 mandag til fredag.
Ring 23 10 31 30.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.