Hjelpetelefoner og nettsteder

Trenger du noen å snakke med? Noen som har tid til lytte, noen som kan gi deg råd og informasjon? Eller bare tilgang til aktuelle nettressurser? Her finner du en liste over hjelpetelefoner og nettsider du kan ty til hvis du trenger råd og veiledning når livet blir for vanskelig. Åpningstidene i julen kan variere, men Mental Helses hjelpetelefon og Kirkens SOS holder døgnåpent.

Alarmtelefonen: 116 111

Telefonen er for barn som blir utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep. Også voksne som er bekymret for barn og unge, kan ta kontakt med sentralen. Å ringe dit er gratis. Les mer om Alarmsentralen for barn og unge her:

Arbeidslivstelefonen: 225 66 700

For deg som vil ha noen å snakke med om arbeidslivets små
og store utfordringer. Drives av Mental Helse.

Barnevernet.no

Barnevernet.no er en nettressurs som skal gjøre det enklere å finne relevant kunnskap om barnevernet. Nettsiden har blant annet informasjon om barnevernvakter og barneverntjenester i alle kommuner og hvordan du melder din bekymring til barnevernet.

Bekymringstelefonen Voksne for Barn: 810 03 940

En telefontjenest for voksne som har bekymringer eller
spørsmål om barn og unge. Åpent alle hverdager.

Hjelpelinjen for spilleavhengige: 800 800 40

Tusenvis av nordmenn er blitt avhengige av pengespill. Er du
en av dem? Eller står du nær en som spiller for mye? Da kan
du ringe Hjelpelinjen. Du kan også få informasjon om hva som
finnes av behandling for spilleavhengige.

Kirkens SOS: 22 40 00 40

En døgnåpen krisetjeneste også på helligdager. Kirkens SOS tilbyr en anonym
og uforpliktende samtale på krisetelefonen eller kontakt via chat
på nettsidene:

LPPs rådgivningstelefon for pårørende: 22 49 19 22

Rådgivningstelefonen drives av Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse og rus, og tilbyr rådgivning om pårørendes rettigheter og behov, og om hjelpeapparatet.

Mental Helses hjelpetelefon: 116 123

Trenger du noen å snakke med? Noen som har tid til lytte,
noen som kan gi deg råd og informasjon? Hjelpetelefonen er
et døgnåpent tilbud.

Rustelefonen: 08588

For deg som har spørsmål om rusmidler. Dette er en rådgivnings-og
informasjonstjeneste drevet av Rusmiddeletaten og
Helsedirektoratet.

Rushjelp.no

Stiftelsen Bergensklinikkene sin internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene kan skje helt anonymt på internett.

Rådgivning om spiseforstyrrelser: 948 17 818

Har du eller er du i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse? Bekymret? Står du nær noen som sliter med sitt forhold til mat, vekt og kropp? Ta kontakt!

Spiseforstyrrelsesforeningen (SPISFO) 22 94 00 10

Spiseforstyrrelsesforeningen er en organisasjon for alle som på en eller annen måte er berørt av spiseforstyrrelser eller sliter med forholdet mat, kropp og vekt. Foreningen har egen informasjons- og rådgivningstjeneste.

Tjenester for barn/ungdom:

Barn og unge som trenger noen å snakke med kan ringe til Røde Kors-telefonen for barn og ungdom: 800 33 321 eller sende en melding via nettsidene: www.korspahalsen.no  eller Mental Helses  www.sidetmedord.no

Har du spørsmål knyttet til seksualitet, legning og identitet, kan du kontakte Ungdomstelefonen: 400 00 777, www.ungdomstelefonen.no

Mer informasjon om psykisk helse:

Brukerorganisasjoner:

116 111 er nummeret til Alarmtelefonen  for barn og unge som blir utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep. Også voksne som er bekymret for barn og unge, kan ta kontakt med sentralen. Å ringe dit er gratis.

Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ PublishPersonvern