Gir innhold til livsmestringsfaget

Fire barn skulder ved skulder

Barn og unge vil ha meglingsteam og fadderordning for å gjøre skolen bedre.

Barn og unge fra hele landet har fått være med på å definere ulike problemstillinger de møter på i hverdagen. Det skal være med på å gi innhold til det nye livmestringsfaget i skolen.

13. april 2016 la kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fram stortingsmeldingen Fag – Fordypning – Forståelse . Der lover Regjeringen å prioritere folkehelse og livsmestring i skolen. For å gi faget kjøtt på beinet, fikk Landsforeningen for ungdomsorganisasjoner (LNU) i oppdrag  å foreslå hvordan skolen kan gjøre barn og unge bedre rustet til å mestre livene sine. 

Hovedmålgruppen i rapporten som når foreligger, har vært 12- og 13-åringer, som er i en overgangsfase mellom barneskolen og ungdomsskolen.

Buddy

I følge rapporten er særlig tre forslag som utmerker seg og er del av løsningsforslaget:

  • Meglingsteam
  • Samtale med helsesøster
  • En buddy- og fadderordning i overgang fra barneskolen til ungdomsskolen.

Last ned rapporten «Livsmestring i skolen - For flere små og store seire i hverdagen»

Meglingsteam skal hjelpe elevene med å løse konflikter seg i mellom og er et miljøbyggende tiltak som elevene selv bidrar til, heter det i rapporten.

Buddyordningen skal være med på å bygge sosial kompetanse og hjelpe til smidige overganger i skolehverdagen.«Ordningen vil være med på å gi elevene trygghet i en overgangsfase hvor mye er nytt og ukjent», skriver LNU-rapportørene.

 

"

Meglingsteam skal hjelpe elevene med å løse konflikter seg i mellom 

"

Samtale en til en med helsesøster tar høyde for at jevnlig samtale med en god voksen, vil kunne avdekke viktig utfordringer for den enkelte elev.

En pasning til politikerne

Psykologforeningens president, Tor Levin Hofgaard, hilser velkommen konkretiseringen av hvordan skolen kan bli en aktiv arena for å fremme god psykisk helse hos barn og unge.

– Rapporten bør være viktig inspirasjon til politikerne når de skal diskutere partiprogrammene på landsmøtene i løpet av vinteren og våren. Der bør forebygging for barn og unge få en sentral plass, sier han.

Sammen med Mental Helse Ungdom, Elevorganisasjonen, Psykiaterforeningen, Norsk Lektorlag og Rådet for psykisk helse lanserte Norsk psykologforening i 2015 Boken som mangler . Kampanjen samlet seks organisasjoner som gikk sammen om et opprop til kunnskapsministeren om å innføre kunnskap om psykisk helse i undervisningen.

Å gjøre skolen til en sentral arena for barn og unges psykiske helse, er en del av Norsk psykologforenings hovedsatsingsområde Forebygging for barn og unge  som ble vedtatt videreført etter foreningens landsmøte i 2016.

Emneord: barn og unge , skole

Share |
Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.