Psykolog i kommunen - Politikk - Foreningen - Norsk Psykologforening

Psykolog i kommunen

I landsmøteperioden 2010-2013 var Psykologforeningens hovedsatsingsområde"Psykologisk lavterskeltilbud til befolkningen i et livsløpsperspektiv." På denne siden publiseres aktualiteter på området, og du har tilgang til en samling gode eksempler, nøkkeldokumenter etc.

Les bakgrunnsartikkelen: Hvorfor psykologisk lavterskeltilbud?

Last ned definisjon av psykologisk lavterskeltilbud.

Kontaktperson:  spesialrådgiver Anette Clausen

Emneord: førstelinjen

Et bekymret barn trenger ingen diagnose

Å være redd er en naturlig del av det å være barn. Bekymrede foreldre trenger av og til hjelp til å forstå hva det er som plager den lille. Den hjelpen må vi gi uten at vi trenger å sykeliggjøre det levde liv. Les kommunepsykolog Nina Dalens kronikk som stod på trykk i Hallingdølen 11. desember.

Curlingterapeuter

Det har aldri vært ansatt flere i det psykiske helsevesenet, men forekomsten av psykiske lidelser går ikke ned, og vi behandler mer enn vi forebygger. Hvis vi fortsetter med dette, blir vi da curlingterapeuter for samfunnet? Gå til Heidi Tessands bloggtekst Curlingterapeuter.

Psykologer godt mottatt i kommunene

Kvaliteten på psykiske helsetjenester blir bedre i kommuner som ansetter kommunepsykolog: Terskelen for å få hjelp er lav og beskjeden fra kommunene er klar:  ”Dette vil vi ha mer av.”

Brukerne omfavner lavterskeltilbud

Som en av de  første kommunene i landet har Ski evaluert sine tverrfaglige psykiske helsetjenester.  I en ny rapport dokumenterer kommunen at brukerne omfavner tilbudet og at psykologene har en rolle å fylle på et mangfold av nivåer.

Mange bekker små

Vannkran. Foto:YAY Micro

I 1991 var farmoren min 87 år, og jeg var 18. Hun var sparsommelig, fornuftig, jordnær og fåmælt. Jeg drev med fest og fanteri, var følelsesmessig overaktivert, levde i drømmeland og snakket på inn- og utpust. På tross av våre ulikheter, delte vi et felles engasjement:

Hele mennesker

Naboen min Petter - på seks og tre kvart år - er en klok liten fyr. En ettermiddag så vi en katt utenfor husrekken der vi bor, og jeg spurte Petter om hva han trodde at katten tenkte på. Han sa : «Jeg tror ikke at katten tenker på samme måte som jeg.

Inngang til kunnskap om psykisk helse i kommunen

Trenger du er en oversikt over hva som finnes av informasjon om psykisk helse i kommune-Norge? Da kan Folkehelseinstituttets nye nettilbud være noe for deg.

Å jobbe der livene leves

Det er viktig at vi som hjelpere hele tiden vurderer om det vi gjør kan forsterke folks vansker. Ved å bruke vanlige ord fremstår vi som vanlige folk, og vanlige folk er lettere å snakke med enn eksperter. Gå til kommunepsykolog Heidi Tessands bloggtekst Å jobbe der livene leves.

En stemme fra førstelinjen

”Forebyggende arbeid” kan fort bli et litt ullent begrep. Heidi Tessand har gjort det til en kunst å beskrive hva det innebærer i praksis, ved å formidle historier fra virkeligheten om barn og unge i Ski kommune. Nå skal hun gi stemme til psykologforeningens.nos blogg om hverdagen som kommunepsykolog.

- Unødvendig å evaluere

Tor Levin Hofgaard

- Jeg er glad for at vår nye helse- og omsorgsminister ser behovet for å gi mennesker med psykiske lidelser rett til hjelpetjenester der de bor. Det er et viktig budskap samme uke som debatten går høyt om ventelister i psykisk helsevern, og taler for å gjøre ordningen med psykologer i kommunen permanent.

Min medlemsside

Hent passord!  Om innlogging