Psykolog i kommunen

I landsmøteperioden 2010-2013 var Psykologforeningens hovedsatsingsområde"Psykologisk lavterskeltilbud til befolkningen i et livsløpsperspektiv." På denne siden publiseres aktualiteter på området, og du har tilgang til en samling gode eksempler, nøkkeldokumenter etc.

Les bakgrunnsartikkelen: Hvorfor psykologisk lavterskeltilbud?

Last ned definisjon av psykologisk lavterskeltilbud.

Kontaktperson:  spesialrådgiver Anette Clausen

Emneord: førstelinjen

Lærer barn å sladre

Silke Gjetrang

Når er det greit å sladre, spør kommunepsykolog Silke Gjetrang i Larvik kommune. Hun vil tidlig på banen for å forebygge familievold og lærer barn at det noen ganger er dumt å holde på en hemmelighet. 17. desember fikk hun breie seg med budskapet i Østlandsposten. Silke er først ute i vår nye serie Hedersgjest på psykologforeningen.no

Kampen mot avmakten

«Jeg kan da ikke bare ringe statsministeren heller!» sier folk. «Jo da», sier jeg, «du kan jo prøve, eller gå inn på Helse-
departementets nettside og sende en mail til Jonas!» Kamp mot avmakt er tema i kommunepsykolog Heidi Tessands nye blogginnlegg.

Forebygging, forebygging, forebygging!

Budskapet er ikke til å misforstå når tre samfunnspsykologer er premiereklare med bok om mulighetene for kommuner som tar psykisk helsearbeid på alvor: Vi bruker for mange ressurser på å behandle fremfor å forebygge psykiske lidelser.

Et bekymret barn trenger ingen diagnose

Å være redd er en naturlig del av det å være barn. Bekymrede foreldre trenger av og til hjelp til å forstå hva det er som plager den lille. Den hjelpen må vi gi uten at vi trenger å sykeliggjøre det levde liv. Les kommunepsykolog Nina Dalens kronikk som stod på trykk i Hallingdølen 11. desember.

Curlingterapeuter

Det har aldri vært ansatt flere i det psykiske helsevesenet, men forekomsten av psykiske lidelser går ikke ned, og vi behandler mer enn vi forebygger. Hvis vi fortsetter med dette, blir vi da curlingterapeuter for samfunnet? Gå til Heidi Tessands bloggtekst Curlingterapeuter.

Psykologer godt mottatt i kommunene

Kvaliteten på psykiske helsetjenester blir bedre i kommuner som ansetter kommunepsykolog: Terskelen for å få hjelp er lav og beskjeden fra kommunene er klar:  ”Dette vil vi ha mer av.”

Brukerne omfavner lavterskeltilbud

Som en av de  første kommunene i landet har Ski evaluert sine tverrfaglige psykiske helsetjenester.  I en ny rapport dokumenterer kommunen at brukerne omfavner tilbudet og at psykologene har en rolle å fylle på et mangfold av nivåer.

Mange bekker små

Vannkran. Foto:YAY Micro

I 1991 var farmoren min 87 år, og jeg var 18. Hun var sparsommelig, fornuftig, jordnær og fåmælt. Jeg drev med fest og fanteri, var følelsesmessig overaktivert, levde i drømmeland og snakket på inn- og utpust. På tross av våre ulikheter, delte vi et felles engasjement:

Hele mennesker

Naboen min Petter - på seks og tre kvart år - er en klok liten fyr. En ettermiddag så vi en katt utenfor husrekken der vi bor, og jeg spurte Petter om hva han trodde at katten tenkte på. Han sa : «Jeg tror ikke at katten tenker på samme måte som jeg.

Inngang til kunnskap om psykisk helse i kommunen

Trenger du er en oversikt over hva som finnes av informasjon om psykisk helse i kommune-Norge? Da kan Folkehelseinstituttets nye nettilbud være noe for deg.

Min medlemsside

Hent passord!  Om innlogging