Psykolog i kommunen

I landsmøteperioden 2010-2013 var Psykologforeningens hovedsatsingsområde"Psykologisk lavterskeltilbud til befolkningen i et livsløpsperspektiv." På denne siden publiseres aktualiteter på området, og du har tilgang til en samling gode eksempler, nøkkeldokumenter etc.

Les bakgrunnsartikkelen: Hvorfor psykologisk lavterskeltilbud?

Last ned definisjon av psykologisk lavterskeltilbud.

Kontaktperson:  spesialrådgiver Anette Clausen

Emneord: førstelinjen

Etterlyser klar tale

Bilde av øre. Foto: YAY Micro

"Jeg hadde satt veldig pris på om din faggruppe hadde vært litt tydelig. Det blir så mye faglighet og fort veldig vanskelig å forstå. For meg er det lett å mene noe om veier, skole og sykehjemsplasser. Men det din faggruppe snakker om, blir fort bare en grå masse." Blogger Birgit Valla har intervjuet rådmannen i Stange . Han har klare synspunkter på hvordan psykologer bør kommunisere for å gjøre seg relevante.

Kommunepsykolog – en unødvendig luksus?

Gutt klør seg i hodet. Foto: YAY Micro

- Nei, det betaler seg for lokalsamfunnet, svarer Anne-Kristin Imenes kontant. Arbeidet som kommunepsykolog for Nøtterøys rundt 20.000 innbyggere er et gode, både for befolkningen og for kommuneøkonomien, mener hun.

Psykologisk lavterskeltibud i et livsløpsperspektiv

Brosjyren Psykisk helse i første rekke.

Psykologforeningens landsmøte ga massiv støtte til fortsatt arbeid med hovedsatsingsområdet for den neste landsmøteperioden under slagordet "Psykologisk lavterskeltibud til befolkningen i et livsløpsperspektiv."

Tidlig hjelp lønner seg

Namsos-ordfører Morten Stene

Morten Stene

Namsos-ordfører Morten Stene vil rive ned barrierene til psykisk helsehjelp for sine innbyggere og har klokkertro på at en investering i høy kompetanse i førstelinjen vil lønne seg. - Får mennesker med psykiske plager hjelp i en tidlig fase, minsker risikoen for en alvorligere sykdomsutvikling, sier han.

- Lavterskeltjenester fremmer brukermedvirkning

Bilde av hender som peker på mann. Foto: YAY Micro

- Psykiske helsetjenester med lav terskel bidrar til å gi brukererfaringer økt status. Det sa Lise Johansson ved Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse under Psykologforeningens første nasjonale samling for kommunepsykologer 18.-19. november.

- Kommunen sitter med nøkkelen til god psykisk helse

Arne Holte. Foto: Per Halvorsen

Arne Holte

- Hva kan være en viktigere oppgave for en ordfører enn å legge til rette for befolkningens livskvalitet, spør Arne Holte, divisjonsdirektør for psykisk helse ved Nasjonalt folkehelseinstitutt. Få har gjort mer enn ham for å spre kunnskap om omfanget av psykiske lidelser i Norge. Nå appellerer han til kommunene om å omsette kunnskapen i et krafttak for å bygge opp robust psykisk helsehjelp i førstelinjen.

I front for eldres psykiske helse

Bilde av eldre mann. Foto:YAY Micro

Eldre glipper unna psykiske helsetjenester. Det vil Askøy kommune gjøre noe med og har ansatt eldrepsykolog for å gi befolkningen i det øvre alderssjiktet et fullverdig helsetilbud. Forventet resultat: Bedre livskvalitet og flere eldre som kan bo lenger i eget hjem.

Støttesamtaler, behandling eller terapi?

Bilde av snakkebobler. Foto: YAY Micro

Støttesamtaler, behandling eller terapi? Er det egentlig så nøye hva vi kaller det, så lenge folk opplever bedring i livet sitt? Birgit Valla er reisende i Klient- og resultatstyrt praksis (KOR) og reflekterer over begrepet ´behandling´ etter et besøk hos kommunepsykologene i Namsos. Gå til bloggteksten Støttesamtaler, behandling eller terapi?

På lufta med kunnskapsbase om psykisk helsearbeid

Bilde av psykiskhelsearbeid.no

Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid lanserte onsdag 20. oktober kunnskapsbasen psykiskhelsearbeid.no. Kunnskapsbasen henvender seg ikke minst til kommuneansatte som arbeider med mennesker med psykiske lidelser.

- Kommunen får plikt til å yte psykisk helsehjelp

Bilde av nøkler i ramme. Foto: YAY Micro

– Gjennom sitt forslag til ny kommunehelselov slår regjeringen fast at det er en kommunal plikt å yte psykisk så vel som somatisk helsehjelp til befolkningen. Nå forventer vi at myndighetene følger opp med robuste finansieringsordninger som gjør kommunene i stand til å gjøre jobben.

Min medlemsside

Hent passord!  Om innlogging