Psykolog i kommunen

I landsmøteperioden 2010-2013 var Psykologforeningens hovedsatsingsområde"Psykologisk lavterskeltilbud til befolkningen i et livsløpsperspektiv." På denne siden publiseres aktualiteter på området, og du har tilgang til en samling gode eksempler, nøkkeldokumenter etc.

Les bakgrunnsartikkelen: Hvorfor psykologisk lavterskeltilbud?

Last ned definisjon av psykologisk lavterskeltilbud.

Kontaktperson:  spesialrådgiver Anette Clausen

Emneord: førstelinjen

- Lavterskeltjenester fremmer brukermedvirkning

Bilde av hender som peker på mann. Foto: YAY Micro

- Psykiske helsetjenester med lav terskel bidrar til å gi brukererfaringer økt status. Det sa Lise Johansson ved Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse under Psykologforeningens første nasjonale samling for kommunepsykologer 18.-19. november.

- Kommunen sitter med nøkkelen til god psykisk helse

Arne Holte. Foto: Per Halvorsen

Arne Holte

- Hva kan være en viktigere oppgave for en ordfører enn å legge til rette for befolkningens livskvalitet, spør Arne Holte, divisjonsdirektør for psykisk helse ved Nasjonalt folkehelseinstitutt. Få har gjort mer enn ham for å spre kunnskap om omfanget av psykiske lidelser i Norge. Nå appellerer han til kommunene om å omsette kunnskapen i et krafttak for å bygge opp robust psykisk helsehjelp i førstelinjen.

I front for eldres psykiske helse

Bilde av eldre mann. Foto:YAY Micro

Eldre glipper unna psykiske helsetjenester. Det vil Askøy kommune gjøre noe med og har ansatt eldrepsykolog for å gi befolkningen i det øvre alderssjiktet et fullverdig helsetilbud. Forventet resultat: Bedre livskvalitet og flere eldre som kan bo lenger i eget hjem.

Støttesamtaler, behandling eller terapi?

Bilde av snakkebobler. Foto: YAY Micro

Støttesamtaler, behandling eller terapi? Er det egentlig så nøye hva vi kaller det, så lenge folk opplever bedring i livet sitt? Birgit Valla er reisende i Klient- og resultatstyrt praksis (KOR) og reflekterer over begrepet ´behandling´ etter et besøk hos kommunepsykologene i Namsos. Gå til bloggteksten Støttesamtaler, behandling eller terapi?

På lufta med kunnskapsbase om psykisk helsearbeid

Bilde av psykiskhelsearbeid.no

Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid lanserte onsdag 20. oktober kunnskapsbasen psykiskhelsearbeid.no. Kunnskapsbasen henvender seg ikke minst til kommuneansatte som arbeider med mennesker med psykiske lidelser.

- Kommunen får plikt til å yte psykisk helsehjelp

Bilde av nøkler i ramme. Foto: YAY Micro

– Gjennom sitt forslag til ny kommunehelselov slår regjeringen fast at det er en kommunal plikt å yte psykisk så vel som somatisk helsehjelp til befolkningen. Nå forventer vi at myndighetene følger opp med robuste finansieringsordninger som gjør kommunene i stand til å gjøre jobben.

Hvor ble det av den nye psykiatrien?

Lege med lupe foran munnen. Foto: YAY Micro

De drømte om en psykiatri som vendte blikket bort fra sykdomsparadigmet, og mot et helhetlig perspektiv på mennesket og systemteori. Slik gikk det imidlertid ikke. I stedet økte den medisinske forståelsen av psykiske lidelser for fullt. Les Birgit Vallas bloggtekst Hvor ble det av den nye psykiatrien?

- Trenger krafttak for eldres psykiske helse

Bilde av eldre par. Fot. YAY Micro

- Det trengs betydelig innsats for at eldre ikke skal sakke ytterligere akterut i behandling av psykiske lidelser. Lokale lavterskeltilbud er nødvendig for å oppdage og forebygge i tide. Det sier spesialrådgiver Siv Tove Engebråten i Psykologforeningen. 15. oktober arrangerer foreningen seminar om psykisk helse i øvre del av livsløpet med vekt på lett tilgjengelige hjelpetilbud der folk bor.

Mine erfaringer som psykologspesialist i Orkdal kommune

Bilde av krydder.Foto: YAY Micro

Psykologen møter andre typer og mer varierte problemstillinger i kommunen enn i andre deler av helsevesenet. Den største utfordringen er å sette grenser for stillingen, skriver psykologspesialist Siv Åse Syrstad i denne fagartikkelen om sine erfaringer fra Orkdal. Artikkelen inngår i kunnskapsdatabasen som etableres av Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (NAPHA) 20. oktober.

Også kommunepsykologer jobber evidensbasert

Fingeravtrykk. Foto: YAY Micro

Fleksibilitet og kreativitet står ikke i motsetning til evidensbasert praksis! Det hevder Birgit Valla i sin nye bloggtekst der hun beskriver sitt møte med mangfoldet av norske kommunepsykologer. Gå til Også kommunepsykologer jobber evidensbasert.

Min medlemsside

Hent passord!  Om innlogging